Birds, birds, birds ...


Dags att längta till våren och sommaren. Fågelskåderi är en av de bästa hobbies man kan ha. Man är ute mycket, man har anledning att köpa en massa trevliga prylar som handkikare, tubkikare, stativ, kamera (-or). Och så träffar man likasinnade, skådare liksom man själv. Man måste inte fotografera alla fåglar man ser, men för mig har det blivit en måste. Ibland är det lite lurigt att artbestämma en pippi men har man den i datorn, är det lättare att urskilja detaljer. Detta lilla urval gjorde jag för att testa hur det skulle se ut. Kanske jag har en avsikt med detta, men jag får fundera mera på det. Vad jag egentligen försökte göra var att lägga ut en liten filmsnutt, men tekniken är inte riktigt klar ännu på blogg.se.

Nästan alla nya böcker jag köpt är fågelböcker. Visserligen har en del idé- och lärdomshistoria liksom vanlig historia slunkit med. Jag har alltså lite att pyssla med på dediga stunder.

Här är en sävsparv. De allra flesta flyttar ner i Europa under vintern.

sävsparv

108025-69

Kajor är söta fåglar, som oftast uppträder i förälskade par.

108025-67

En och annan koltrast kan vi ju se nu förstås, även om en del drar ner i Europa.

sädesärla

En sädesärla, den första jag såg våren 2006, i Vallda Sandö. Flyttfågel.

gulsparv

Gulsparv kan man få se på vintern i Sverige. En del flyttar ner i nordeuropa.

Strandritt

Strandritt utefter badviken i Glommen. Hade hästarna haft vingar hade det varit pegasosar.

Hämpling

Hämpling, en härligt vacker sommargäst. Vi ses i april.

salskrakar

De här salskrakarna fanns i Särö förra vintern. Två hannar och en hona.

entita
Entita vid fågelbordet.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback