Visby

Gotlandsresan sträckte sig över hela ön. Söderut. På väg till Hoburgsgubben stannade vi vid Vamlingbo prästgård. Där är det numer museum:  Lars Jonssons museum .  Kanske Sveriges mest framgångsrike fågelkonstnär, genomlärd ornitolog och med en oerhörd massa prestigefyllda utställningar, böcker och artiklar bakom sig - det är något att möta.
Att få se verken av en av världens främsta fågelkonstnärer är stort. Själv var konstnären i Österrike med sin utställning men de verk som lämnats kvar gav full valuta. Det var tillåtet att fotografera och jag gör gärna reklam för

museet. Ett utmärkt lunchkafé ingick i etablisemanget. Hoburgsgubben kanske vi inte tittade på så noga men de sista kilometrarna dit gick  utefter havet - bedövande vackert. Gott om rastplatser.

Dagen därpå for vi utefter östra sidan. Östergarns kyrka skulle ha en lundsångare - en dryg halvtimme spelade jag upp lundsångaren men fick inget napp. Välkända krukmakerier i Etelhem fick besök, bl.a Larsson & Larsson. Det  är svårt att se sig mätt på alla vackra former och inspirerande färgställningar. Men priserna dämpade entusiasmen ...

Efter en iskall natt på vandrarhemmet på Fårö vände vi kosan åt söder, Mot Visby. Det kalla och blåsiga vädret bestod. STF:s vandrarhem kan ta betalt: 650 kr för ett dubbelrum men då finns toa, dusch, TV och kylskåp på rummet.

Att vara i Visby - kanske det mest stimulerande jag varit med om på mycket länge. Kyrkoruiner överallt, små caféer med vidunderlig utsikt men den botaniska trädgården var lite utöver det vanliga. Den kväll vi var där bjöds vi på körsång där en mycket lokal tonsättare presenterades.

Dagen därpå gick vi tvärs igenom hela Visby - eller i alla fall en kilometer. Så stötte vi på den katolska kyrkan. Vi gick in och satte oss och såg detta märkliga kyrkorum, som var modernt byggt för ca 25 år sedan men på en medeltida grund.

Just då kom Göran  Degen in i kyrkan - han som var kyrkoherde i Göteborg när vi konverterade får några år sedan. Det blev ett kärt återseende för båda parter. Att vara kyrkoherede i Visby periodvis och samtidigt rektor för prästutbildningen hade han inget emot. Vi blev  bjudna på kaffe och och fick en vederkvickande pratstund bakom den minimala prästgården.

På kvällen firade vi högmässa på Jesu Hjärtas dag. Hela mässan sjöngs på latin och på något sätt passade det bra in på hela miljön: den medeltida miljön underströks av mängden ky rkor och kloster Låt vara att en del av dem nu är kyrkoruiner men kyrkans grepp om själarna måste ha varit påtagligt större och de latinska mässorna betydligt fler.

Tack vare att vi stannade en dag längre än vi från början planerat, fick vi vara med om detta möte och  denna mässa.

Tidigare på eftermiddagen var det stort midsommarfirande. Ringmuren skymtar i bakgrunden. Vi deltog inte i dansen - det får anstå till nästa år. Vi fick trösta oss med saffranspannkaka med salmbärssylt.

Tidigare denna midsommarafton hade vi vår matjessill, gräddfil, nykokt färskpotatis och jordgubbar på vandrarhemmets uteplats. Det gick det med, inte minst tack vara denna superstora och enligt uppgift en av Sveriges billigaste livsmedelshallar: ICA MAXI. Detta nybyggda tempel låg strax intill och på betryggande avstånd från tempelruinerna inne i Visby. Blir Ica Maxi världsarv får man nog kvalificera sig så där en 700 år eller så.

Avresedag: packa ihop, tvätta golv etc. Vi chansade på att få se Lundsångare som hade hörts vid ett ställe strax söder om Visby tidigare. Det blev en härlig rast med utsikt över den höga östra kalkstenskustens branter - men ingen lundsångare.

Färjan hade blivit drygt 200 kr dyrare - "vi åkte ju på en dyrare dag" men det blev en bekväm och vilsam resa tillbaka. Hem körde vi i princip utan att rasta, fyra timmar tog de 30 milen

Nu har vi minnen som tar sin tid att sortera.