Sommarböcker

Jag har vid det här laget fått inte mindre än tre fågelböcker av den franske vännen François, en av de franska lärare som var här i våras. Den största var en tjock, välfylld bok med den ståtliga titeln Encyclopedie des oiseaux. Jag letade och letade efter en rejäl fransk ordbok som jag vet ska finnas och till slut fann jag den. Men jag fann också andra böcker, sådana jag läst tidigare någon gång och sådana jag fick som lust att läsa. Att lära mig lite fler franska fågelord hör också hit. man känner sig riktigt entusiastisk.

Men jag kom att tänka på vad någon skrivit om ordet entusiasm någon gång och rått läsaren att titta närmare på etymologin. Och där stod de, Hellqvists etymologiska ordbok i två band. Entusiasm kommer ytterst från det grekiska éntheos = havande Gud i sig, ingiven av Gud (ande) - och en hänvisning till ordet djur. Jaha, och vad finner man väl där? Jo bland mycket annat kommer djur via grekiskans theós, egentligen ande. Det latinska auimal, djur, anima, själ, ande. En del har för sig att djuren inte har någon själ, men själva ordet djur betyder ju egentligen det. Att sedan djur kan vara oskäliga är en annan sak, för de tar inte skäl - och så stavas ju det annorlunda.

En entusiastisk hustru har idag blivit utrustad med en trehjulig el-moped, som det snälla landstinget står bakom. Så nu kan hustrun ge sig ut på bortåt fyra mil långa utflykter innan laddning behöver utföras. Vi trampade iväg till Anna och Johan, fick kaffe och bulle. Det var tur det, för entusiasmen fick utstå vissa prövningar i motvinden. Det var dock inget som drabbade Lilia, som glatt for fram i ca 15 km/h med mig flåsande bakefter. Men ser man nyktert på det är väl denna elmoped minst lika bra medicin för min sviktande kondition som för Lilias rörelsebehov.


Under provturen hämtade vi posten i Coop, tog en sväng runt hamnen och kom till sist hem med nyinköpt strömming till flundrorna från Glommens fisk. Entusiasmen saknades inte när allt stod på bordet med lingonsylt därtill.

Bland böckerna finns en dyrgrip som den alltid lika entusiastiske kollegan Kalle förärat mig. Den är så fin att man knappt vågar bläddra i den. Men nu har jag börjat fotografera varje fjäril jag kommer åt och i denna Nationalenyklopedins värdefulla fjärilsbok kan man slå upp och se vad den heter, var den finns och en massa annan rolig fakta.



Att en nässelfjäril egentligen är så vacker tänker man inte när man hör ordet och ser något rödaktigt fladdra förbi. Men tittar man noga blir man rikt belönad. Inte mindre entusiastisk blir man över Vitfläckig guldvinge, där hanen är vackert röd:

Det mest själfulla av alla djur fick sin beskärda del av det goda: nykokta pastaskruvar med en nystekt strömmingsflundra. Det är mat för Morris. På det sovar han middag hoprullad i husses säng.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback