Dammråttor och snösparvar

De bästa föresatser kan utlösa katastrofkänslor - jo, jag tar i. Men en nödvädig dammsugning skulle genomföras. Mest spännande var att reda ut alla tiotals sladdar som krälar under skrivbordet. När alla dammråttor försvunnit var det bara att kolla posten, ha ett halvt öga på TV:n osv. Det var då det började. Bredbandet funkade inte - en sladd hade hoppat ur datorn, lätt fixat. Men innan jag kom på denna avgörande ledningsfråga, hade jag testat lika olika hål i modem och router utan att egentligen lyckas så mycket bättre. Som tur är finns det support. I port (=hål) nr 2 skulle TV-utgången sitta. Nu har jag textat och kan dammsuga med större tillförsikt.

Tänk att det finns elever som lämnar in arbeten man laddat ner från nätet. Som väl är det sällsynt. Men kommer arbetet därifrån brukar jag hitta det. Numer måste man enrollera sig i Mimers brunn, MVGplus och andra liknande ställen som tillhandahåller redan färdigskrivna elevarbeten. Men går det inte att effektivisera. Jodå, bästa sättet är att förse eleverna med ett antal punkter: "Följ dessa noga". Gör de inte det ökar misstänksamheten ...

Stillheten var total längst ute på Morups tånge under tidig förmiddag. Särskilt mycket fågel var det inte tal om. En flock snösparvar for omgring bland stenarna i vattenbrynet opch verkade hitta ätbarheter där.

image622

En ensam skärpiplärka sitter på en annan sten (eller är det en vattenpiplärka rentav?) Det har jag lärt mig att de är svåra att skilja åt. Ryggens bruna ton anses vara en säker karaktär. Benen känns något ljusare än skärpipens. Tydliga vingband. Mer vitt ovanför ögat än skärpipen i vinterdräkt. Gult i näbben. Även undersidan är påtagligt ljus och strecken distinktare än skärpipens lite murrigare teckning. Någon jag vet som är mycket kunnig har rapporterat OB vatten/skärpiplärka från denna lokal. Men det blir till att förlägga hundpromenaderna till Morups tånges yttersta sida resten av lovet. och hoppas på bättre bilder. Det kunde vara denna fågel. Någon som vill höra av sig?

image625

image626

Nu när jag kan se på TV igen visas första programmet om klass 9A vid en erkänt dålig skola i Malmö. Sveriges bästa pedagoger har samlats för att under en termin få den här klassen till en av de bästa i Sverige. Erkänt goda skolledare också, får man väl tillägga. Fast det är svårt att tänka bort TV-teamet. Så måste man tänka bort dem som blev ställda utanför projektet - ännu har de inte visats i TV-rutan.
Så är diskussionen igång: hur ska man kunna göra skolan bra igen?

Enligt gamle Gauss som talade om hur betygen skulle normalfördelas, skulle 7% ha betyget ett och 24 % betyget.
2. Det blir 31% som inte nådde upp till godkänt: godkänt var 2,3 i snitt. Antalet underkända idag eller elever som inte fått betyg har väl ännu inte kommit upp i de siffrorna och väl är väl det.

Minister Björklunds polishämtningspedagogik har fått en utmaning!

Kommentarer
Postat av: Sandra såklart

Ojsan hoppsan vad fågelskåderiet ligger på topp!
Hoppas att allt är gött Hans!

Ha det gott igelkott.
Sandra Gustafsson

2008-02-13 @ 23:59:06
Postat av: Hans

Sandra, när får man höra din röst i fem minuter. sisådär?

Annars är det bra med dig, verkar det?

Hans

2008-02-14 @ 19:09:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback