Sommar?

Stilla väder, minst 25 pers vid Glommens sten och jag missade en mindre lira som svepte över huvudena på dem. Jag var inte där utan ute med Morris. 20 grader varmt

Senare på eftermniddagen gick vi på stranden med Morris - för första gången sedan i våras. Hundar är inte välkomna förrän efter den 15/9. Härlig känsla, fast, fuktig sandstrand översollad med snäckskal och en och annan tångruska. Tärnmås och brednäbbad simsnäppa finns i närheten - kanske i morgon tidigt. Fast tärnmås såg jag två gånger förra veckan.

Den smalnäbbade simsnäppan i P-dammen var ganska okänslig för fotografernas närvaro. Vi satt runt den lilla dammen och de fåglar som kommit dit verkade inte ta någon notis om oss.
image489

i samma damm var även några brushanar, ett par spovsnäppor och och en svartsnäppa.






Satt man bara stilla, kom de helt nära. Skön känsla. Man blir mer och mer ett med naturen och man får se mer och mer av den - genom att bara vara stilla. Det är en så helt annorlunda erfarenhet och upplevelse än det som det omkringliggande samhället erbjuder med sitt uppskruvade tempo, sina ökande krav och sina usla industritillverkade surrogat.

Fjällpiparen verkade inte finnas kvar. När jag gick upp på hedmarken hittade jag en ljungpipare, i och för sig ståtlig den också. Den har ett likartat beteende som fjällpiparen: kan stå blick stilla en liten stund för att sedan gå några snabba steg och plocka upp någon insekt från marken.image491

Men så var ändå fjällpiparen där. Lika orädd, gick inte undan ens när ett par av skådarna låg på alla fyra och tog bilder av den på ca ½ m avstånd - med mobilkameran!
image492

När vi lämnade tången i den tilltagande skymningen knäppte en enkelbeckasin och talade om att den var på väg någonstans, rätt högt upp. Betesdjuren försöker bli mätta på det kortsnaggade gräset och fyller ut sensommarkvällen med sin närvaro. Man vill inte riktigt släppa taget. Och därborta, ett stycke därifrån, reser sig Morup tånges fyr och kastar ut sina ljusblänk i den förestående natten.
image493

Kommentarer
Postat av: Kirsti

Jaha, nu har de tydligen dragit söderut igen då, snäppor med co.. och inte var det många av dem jag hann se här uppe i år, inte.. Tur det finns bloggar att skåda dem på istället. :)
Fjällpipare på 0,5 m avstånd?! Ja, jösses..livet känns lite orättvist ibland. Uppe vid sina häckningsplatser är den totalt omöjlig att få syn på..eller så har jag haft otur.
Trevlig söndag, och tack för fina bilder!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback