Flyttningstider

Lockad till Getteröns rika fågelliv av de många ormvråkarna som skulle vara där - 300 befann sig i uppvindarna över VArberg under tidig eftermiddag. Nå, kvar till mig blev i alla fall åtta, som svävade högt i det blå.
image498
Jag hoppas jag säger rätt nu, annars får någon kunnigare korrigera. En blå kärrhök visslade förbi utan att jag hann få upp kameran. Hundratals med vitkindade gäss betade på de vida ängarna men någon rödhalsad gås stod inte att finna - har det gett sig av för gott? Annars var det mest nötkreatur som rörde sig i de långgrunda vattnen - en i och för sig härlig syn. En påminnelse också om att Getteröns våtmarker inte är mer än klövdjupa.

image499


Ett par enkelbeckasiner vanns också med - de enda fåglar förutom de stora skarorna gäss som visade sig.

image501
Ibland undrar jag hur det skulle vara att ha så lång näbb. Bara nu dieten var OK; kanske lite svårt att få i sig en hamburgare även om lättölen inte skulle vara något större problem. Man når lätt botten.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback