En sekulariserad helgdag

Nationaldagen firas icke i vår familj. Det låter pretentiöst men det var nog bara så att vi inte kom på tanken. Någon brukar väl se något inslag på TV när som kungen eller så gör något, men det var inte jag. Då stod jag glömsk i naturens sköte och försökte skilja en småspov från en storspov. Finlir. Ingen fanns att fråga. Jag förmodar att alla satt hemma och stirrade på någon fotbollsmatch mellan Sverige och Island.

I TV såg jag en glimt av någon fjärilsart som sprider sig snabbt över landet. Givetvis försökte jag plåta några fjärilar men lyckades inte. De rör sig så oförutsägbart. Men intresset är väckt, inte minst sedan min bästa av alla kolleger gav mig den stora boken om fjärilar härom året. Det ska bli spännande. De flesta fåglar har kommit fram och ligger på ägg eller försöker få sin kycklingar att hålla ihop. Det var många kullar med smått: strandskata, ejder, gravand hade ungar för att nu bara nämna några. Några skärfläckor försöker igen.image356

En kentsk tärna satt på en sten. Det var ett bra tag sedan vi hade sådana på tången. Ingen vidare skärpa med digiskoping och ISO 400 i skymningsljuset. En myrspov hade även dykt upp. Annars var det tomt på strandpipare och kärrsnäppor. De har dragit norrut.

image357

Här är det en stenskvätta som vilat ett par sekunder på vindflöjeln och så snabbt levererat något ätbart till boet i stenmuren. Det är bråttom nu.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback