Ett år med solpaneler

Nu har 12 månader förflutit under takpanelerna, maj 2013 - juni 2014. Idag kom elräkningen för maj och så har vi fått en officiell bekräftelse på den senaste månadens förbrukning. Maj månad stannade på 367 kWh. Hur mycket el vi sålt under dessa 12 månader kan vi bara gissa. Under de tidigare sju månaderna under 2013, sålde vi 1806 kWh
 
Köpt el            
24/5 2013 var solpanelerna klara       2013/14'
  2010 2011 2012 2013 2014 12 mån
januari    2297 1726 1902 2186  
februari   1956 2261 1473 975  
mars   1454 1857 1623 889  
april   1125 1325 883 579  
maj   855 812 576 367  
juni   746 797 402    
juli   716 576 265    
augusti   615 502 299    
september   666 566 373    
oktober   725 1012 811    
november 1303 992 1461 894    
december 2335 1312 2473 1172    
            9212
El till bilen       -642   -1045
Såld el       -1806   -2100
Husets förbrukn   13459 15368 8225   6067 
             
producerad takel       3062 5031  
Ett försiktigt överslag kan handla om 2100 kWh. I så fall skulle förbrukningen för de senaste 12 månaderna stanna på 6067 kWh. I min förra beräkning tog jag inte med all el som bilen förbrukat: 1045 kWh. Men efter korrigering stannar förbrukningen på strax över 6000 kWh. Det är den lägsta förbrukningssiffra vi någonsin haft sedan vi flyttade in i villa 1975. Vissa år förbrukade vi då 28.000 kWh men då var det fyra barn och två vuxna som duschade en del, direktverkande element och mindre isolering i väggar och tak än vad vi har nu. På den tiden kunde räntan också springa iväg till 11 - 12 % men på något sätt gick det ändå.
 
Solpanelskeptikerna har fortfarande en viss misstro mot systemet - och inte helt utan fog. Olösta frågor om moms och föreslagen skatteåterbäring för såld el väntar på beslut inom en nära framtid. Men det är ändå känslan av att vi på vår elmätare kan avläsa hur mycket nytta solen gör som präglar tillvaron. Och att sladda ner ett antal gratismil till plug-in hybriden är en skön känsla. Tre anläggningar som vår kan ju i princip förse ett helt hus med el. Inget som Vattenfall gillar!
 
Elbilen går ju att tanka från taket och det gör vi så ofta vi kan. På en och en halv timma är det fritt fram att köra ett par mil, lagom för en shoppingtur till Falkenberg.
 
 
140402
17,92 447,65 1546,6   48 0,37 0,2894     Vbg, Kba
140414 17,26 464,91 1596,6   50 0,35 0,2912     Kba x 2, Fbg, Vbg
140429 18,46 483,37 1674   77,4 0,24 0,2888     Vbg, Kba
140509 17,07 500,44 1727,7   53,7 0,32 0,2897     Kba, Vbg, Fbg
140531 16,3 516,74 1810,8   83,1 0,20 0,2854     Kba, vbg, U-red, Fbg
140609 20,23 536,97 1868,9   58,1 0,35 0,2873     U-red, Kba 2, Fbg
                     
 
Efter 1868 mil ligger förbrukningen på mellan 0,28 l/mil och 0,29 l/mil och det är fortfarande OK. Vissa delsträckor kan vi köra på 0,20 eller 0,24 men det kräver möjlighet till laddning. Åker man lite längre sträckor syns det på förbrulkningen, även om det är obetydliga skillnader, någon hundradel hit eller dit. 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback