Idag el, i morgon kålsoppa!

Vårt solpaneltak ska enligt beräkningarna leverera 5280 kWh. Siffrorna för 2013 har nu kommit och följande har hänt. Huset förbrukade 8225 kWh. Jämfört med det något kallare 2012, som krävde 15.368 kWh, är 2013 års siffror mycket positiva: endast 53,8 % förbrukning jämfört med året innan. Priusen behövde  642 kWh för sin del och den siffran ska ju inte belasta hushållets el. Dessutom köpte Eon 1806 kWh av oss - till spotmarknadspris, i genomsnitt 30 öre per kWh. Den ekvationen är något olustig eftersom vi får betala ca 50 öre för köpeströmmen enligt vårt fastprisavtal. Fasta avgifter kan lura ögat; att ta hela månadssumman och dividera med antal förbrukade kWh är enkelt. Det är bara det att med den metoden ser priset per kWh ut att öka dramatiskt när man sänker andelen köpt el. Den trista sanningen är ju fasta avgifter, skatt (moms i dubbla upplagor bl.a.). Men vad jag förstår är skatten 0 på ström som solpanelerna ger ifrån sig. Och alla har fasta avgifter. 
Så om det lönar sig, hur lång avskrivningstiden är för investeringen, det står bokstavligt talat skrivet i stjärnorna: solen är ju en sådan. Den årliga förbrukningen varierar med temperaturen, elförbrukningen är ingen konstant, med eller utan solpaneler.
 
Men man kan göra något för att påverka mängden köpt el. Det gäller att man förbrukar el när solen skiner som mest. Baka bröd? Diskmaskinen? Tvätta? Och givetvis ladda plugginhybriden. Men den är nöjd efter ca 3 kWh per laddning/20 km och det är svårt att utnyttja, man åker ju inte fram och tillbaka till sta'n bara för att det är gratis.
         
Köpt el        
24/5 2013 var solpanelerna klara    
  2011 2012 2013 2014
januari    1726 1902 2186
februari   2261 1473      975
mars   1857 1623      889
april   1325 883  
maj   812 576  
juni   797 402  
juli   576 265  
augusti   502 299  
september   566 373  
oktober   1012 811  
november   1461 894  
december   2473 1172  
         
El till bilen     -642  
Såld el     -1806  
Husets förbrukn   15368 8225  
         
producerad takel     3062  
 
Taket producerade 3062 kWh under de sju månader anläggningen fanns där. Det motsvarar ca 58% av året. 3062 kWh av de beräknade 5280 för ett år blir 57,9%. Nu har också det statliga bidraget på 35% betalats ut (och kapat en bit av lånet på bilen). Så nu gäller det att se hur lönsam denna nettoinvestering på ca 75.000 kr är. Kommer elpriset att stiga? Går förslaget igenom som skulle ge skatteåterbäring på 60 öre per kWh försåld el? Hur mycket har husets värde stigit? Är det lättare att sälja med denna utrustning? Och hur mycket billigare är det att ladda bilen med egen ström jämfört med att köpa? 
 
Bilen har dragit lite mer bensin under vintern. Det var ingen överraskning eftersom Laddhybridbloggen i DN signalerade detta för ett år sedan. De ligger ju ungefär ett år före i sin treårstest av en likadan Prius som vi har. Orsaken är att batterierna har lite sämre prestanda under vintern samt att motorn går igång oftare för att ge värme åt kupén. Tankar man en gång ungefär var 50:de mil ser man tydligt hur förbrukningen fördelar sig. Senast var det 0,29 l/mil. Men laddhybriden i Stockholm återgick ganska snabbt till ett förmånligare värde när vårvärmen fick batteriet effektivare och det är att vänta för oss också. Sedan betyder körmönstret en del. Testbilen i Stockholm
  Bränsleförbrukning Prius Plug-in          
  Levererad 31/5 2013                
              Samlad      
Datum tankat Summa Mätarställn mil körda mil   förbruk-      
    liter mil   <           > delkon- ning      
130531 Fullt   0,4     sumtion       Besökta platser
130611 17,17 17,17 96   95,6 0,18 0,179     Fbg
130618 17,89 35,06 203   107 0,17 0,173     Fbg
130708 22,18 57,24 257   54 0,41 0,223     Säve, Onsala
130716 10,22 67,46 283,2   26,2 0,39 0,238     Helsinigborg
130723 9,15 76,61 326,9   43,7 0,21 0,234     Fbg
130730 16,3 92,91 383,7   56,8 0,29 0,242     Fbg, Vbg 
130803 11,66 104,57 418,5   34,8 0,34 0,250     Särö, Hbg
130815 16,16 120,73 480   61,5 0,26 0,252     Särö, Halmstad
130818 22,6 143,33 541,6   61,6 0,37 0,265     Lerum/Onsala
130827 14,83 158,16 599,4   57,8 0,26 0,264     Halmstad, Ullared
130909 10,36 168,52 646,4   47 0,22 0,261     Fbg
130928 4,71 173,23 703,4   57 0,08 0,246     Fbg  
131009 9,16 182,39 750,2   46,8 0,20 0,243     Fbg, Vbg, U-r
131021 12,07 194,46 794,2   44 0,27 0,245     Fbg,Vbg,  H-st
131031 17,62 212,08 843,9   49,7 0,35 0,251     Fbg, M-st
131102 13,27 225,35 876,9   33 0,40 0,257    Fbg Ldv 1
131116 22,93 248,28 948,6   71,7 0,32 0,262     Ldv 1, Fbg, Vbg 3
131201 34,29 282,57 1039   90,4 0,38 0,272     H-stad, Kåll.r 2, Fbg
131210 19,51 302,08 1091   52 0,38 0,277     Kba, Ured,Fbg, Hstad
131225 23,5 325,58 1156   65 0,36 0,282     Gbg, Ullared
140109 23,45 349,03 1222   66 0,36 0,286     Gbg, Ullared
140118 13,48 362,51 1257   35 0,39 0,288     M-dal, Fbg
140205 10,86 373,37 1300,5   43,5 0,25 0,287     Fbg, H-stad
140220 15,05 388,42 1350,7   50,2 0,30 0,288     Fbg, H-stad
140307 13,58 402 1404,9   54,2 0,25 0,286     H stad, Ullared, Fbg, Vbg
140312 13,34 415,34 1446,3   41,4 0,32 0,287     Gbg, Fbg
140327 14,39 429,73 1498,6   52,3 0,28 0,287     Fbg
140402 17,92 447,65 1546,6   48 0,37 0,289     Vbg, Kba, Fbg
140414 17,26 464,91 1596,6   50 0,35 0,291     Kba x 2, Fbg, Vbg
                     
 
laddas både hemma och på jobbet och den kan gå nästan uteslutande på el. Efter vinterkylan återgick den till 0,19 l/mil och det är svårslaget. Om man som vi behöver köra lite längre sträckor ibland och inte har möjlighet att ladda bilen, kan förbrukningen raskt rusa iväg uppemot 0,4 l/mil. Det känns kusligt mycket! Kolumnen 'delkonsumtion' redovisar olika siffror: från 0,08 l/mil till 0,41 l/mil. 
 
Man har skaffat en laddstolpe på stora torget i Falkenberg men den passar inte till Prius - där sitter en annan kontakt än en vanlig, enkelt jordad som t.ex. IKEA och MAX har. Statligt bidrag till laddstolpar är något vi ser fram emot. Norge är grymma på elbilar: momsfritt, tillgång till bussfiler och 500 laddstolpar i Oslo är ingen avlägsen framtidsdröm - det finns redan nu. 
 
Men det kanske viktigaste: man ändrar attityd. Istället för att forsa fram så snabbt det går, kör man långsammare, mer förutseende och tävlar med sig själv om att hålla förbrukningen så låg som möjligt. Och enligt laddhybridbloggen i DN verkar alla förare av supermijöbilar få samma beteende. Men detta är svårt att sätta en prislapp på: alla tjänar dock, bilen slits mindre, lever längre och blir billigare i alla led. Och det är betydligt roligare. 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback