Solskensvädret står sig

Solcellerna på taket sägs fungera bättre vid lite lägre temperatur: minus tolv skulle vara optimalt. Då är vi på rätt väg nu när det kanske är tolv plusgrader under dagarna. Lilia och jag passade på att äta på en thairestaurang i Varberg. Skönt att slippa stå vid spisen.Visserligen bakade jag bröd lite senare men tack vara uteätandet blev det en enklare middag.
 
Skolverket skickar viktig post även på helgdagar. Min lärarlegitimation kom som pdf-fil. Det var mest för att det var kul att ha ett sådant dokument men någon praktisk nytta av det har jag  väl knappast i den här åldern. Men skulle jag få ett vikariat eller en förfrågan om att rätta nationella prov, har jag rätt auktoritet och det är väl alltid värt något.
 
Efter att ha kört 57 mil sedan förra tankningen gjorde jag ett försök vid fossilpumpen. Endast 4,7 liter gick det på. Det betyder att blien klarat sig på 0,08 l/mil under dessa 57 mil. Lägger jag till de 47 mil som bilen rullat sedan förra tankningen (15,07 l), blir det en förbrukning på 0,15 l/mil på de senaste 104 milen. Nu börjar det likna något. Behöver jag säga att körningen går ljudlöst och med absolut minimala avgasutsläpp? Det går även att räkna ut hur mycket pengar man sluppit att tanka en 'vanlig' bil för under de drygt 700 mil vi hittills kört. Och batteriet har laddats med renaste solel alldeles gratis. Nä, nu börjar jag bli jobbig även för mig själv...
 
Visserligen var det ingen nyfiken presumtiv solcellskund som hörde av sig förra lördagen då Glommen hade sin miljödag. Men Falkenbergsposten kom hit, intervjuade, fotograferade och ska leverera ett reportage nästa torsdag. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback