Miljödag i Glommen

Idag satsade man stort i Glommen genom att bjuda in alla tänkbara aktörer, leverantörer och presumtiva solpanelägare. Jag hade lovat att ställa upp med att visa tak och laddhybrid. Nu kom det visserligen ingen men jag fick i alla fall städat i tvättstugan där elprylarna från taket sitter. Och så fick jag läst av alla siffror och fann att taket producerat 2394 kWh sedan i juni under 1512 timmar. Av alla dessa kWh har jag säkert sålt en del vidare à 28 öre styck. Vore jag inte bunden av ett i detta sammanhang ofördelaktigt avtal, hade jag kunnat få en krona per kilovattimme. Men avtal är avtal och jag får vänta ut min tid. Tills vidare får vi hoppas på den skattereduktion som kanske kommer till stånd någon gång under nästa år: 60 öre per såld kWh.
 
Samtidigt kan vi konstatera att laddhybriden förbrukat 375 kWh för att köra 272,9 mil. Det betyder att den drar 1,37 kWh/mil. 39% av tiden har elmotorn varit igång - det kunde varit mer. Men samtidigt går det ju inte åt någon fossil bensin. Besinförbrukningen ligger på 0,25 l/mil och så lite har ingen av våra bilar tidigare behövt.
 
 
Efter den 15 september får hundarna åter vistas på stranden, här under snabbast möjliga ruscher. Det är en fröjd att se vovvarna i full frihet. Oturligt nog har Eunice fått någon skada på ena frambenet och haltar en smula. Kanske en sträckning? Men det kan nog inte vara så farligt eftersom hon drar lika hårt som tidigare i sina försök att spåra vildkaniner. Men promenaderna blir kortare ett tag.
 
Annars är stranden tom. Inga badande, inga kitesurfare, ingenting som påminner om sommarens alla fröjder. Men havet, horisonten, glittret och måsarna är kanske nog. Flyttfåglarna är ju också på väg och det dröjer länge  innan man ser dem igen. Tomt.
 
 
En liten flock med grönsiskor far in och ut i träden strax intill Glommens havsbad. De håller sig gärna i kustnära områden och följer stränderna på sin flytt söderut. De flyttar ner i Europa om de inte nöjer sig med södra Sverige. Dessa är ungfåglar och får sin vuxna dräkt först nästa år. 
 
 
Man kan ju önska dem lycklig resa och att de kommer tillbaka till våren. Både för deras skull - och vår.
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback