Fortfarande sommar, nytt räckviddsrekord och spindel på jakt

Helgen kommer att få kanonväder, har man sagt. Nå, det är vi ju vana vid, en soligare och varmare sommar än denna var längesedan. Ska man klaga på något, är det väl i så fall att det mörknar för tidigt. 
 
Varje Falkenbergsresa är kanske inte ett tävliingsbidrag i räckvidd på el. Fast nu har jag slagit rekordet tre gånger. Första gången kom jag 24,4 km och sista gången 26,7 km. På DN:s motorsida har jag förekommit som ingress i några veckor under rubriken LADDHYBRIDBLOGGEN:
”Nytt rekord på laddhybridbloggen! Det bästa är att Hans Johansson kör på egenproducerad solel.”
 
Det man kanske inte tänker på är att elmotorn är så otroligt mer effektiv än bensinmotorn. Ett av Lasse Swärds inlägg på Laddhybridbloggen handlar just om detta. Elmotorn är ca tre gånger effektivare än bensinmotorn. Dessutom betalar man en massa skatt för den svindyra bensinen medan elen är så mycket billigare - även om man köper den. I vårt fall är den mesta elen helt gratis. 
 
Den här veckan går i hälsans tecken. Igår lyssnade vi på ett föredrag om konsten att undvika stroke/propp och  helst slippa diabetes typ II. En professor emeritus höll ett mycket intressant föredrag om detta. På söndag blir det en till föreläsning, denna gång om den åldrande kroppens möjligheter att hålla sig frisk. Ett par sjukgymnaster - eller ska man säga fysioterapister - kommer att ge oss alla sina bästa råd.
 
Kameran är sällan med ute nu för tiden, vilket egentligen känns olustigt. Men jag får väl bättra mig och blå mer fågelskådig. Men även om det inte var någon fågel som fastnade på plåten, var det intressant ändå. Efter att ha konsulterat nätet, är jag nästan säker på att det var en stor korsspindel som paketerade sin insektsmiddag och halade hem den inslagna paketen till sitt bo bland strandvegetationen:
 
 
Några små fåglar gjorde sig också bemärkta på vägen hem. Vilken sort har jag svårt för att avgöra; dessutom var de antagligen ungfåglar och kanske har ett lite annorlunda utseende när de vuxit färdigt:
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Kanske någon känner igen pippin och kan skriva ett litet meddelande?
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback