Pensionärsleksak

Min senaste "leksak" är en iPad mini. Jag fick rådet av en närstående son, vars goda råd jag försöker följa i görligaste mån. Så nu är den här och ska erövras. Och det är en fight som delar ut kortaste strået till mig gång på gång. Det är bara att stänga av och hoppas på att några timmars vila ska återställa alla normala proportioner igen. 
 
Men det mest spännande är att se Betty, drygt ett år, hantera detta elektroniska hjälpmedel med stor precision. Och hon vet vilka knappar på skärmen som kan vad. Jag upptäckte att om man laddar ner Chrome, kan man tala till den lilla apparaten. Säger man Aftonbladet.se så kommer nämnda kvällstidning att uppenbara sig. Vad månde inte bliva av denna app? Denna mening, så ofta alluderad på, är i någon mening känd. Ofta är det ett duktigt barn som "månde bliva något". Så är det med bibelkunskapen, när den tunnats ut och tappat ankarlinan, att den söta och lite högtidliga formuleringen, kanske inte alls är så söt när man ser vad det sitter fast vid. Repliken fälldes i vart fall med anledning av Johannes döparens tillkomst och de tecken som omgav de åldriga föräldrarna Elisabet och Sakarias. (Luk 1:66). Hur det gick för Johannes? Ja "vad månde bliva av detta barn?" Ingen berättelse att berätta för barnen, i alla fall. Men övernaturliga födslar är ju på modet att ventilera, spörs det.
 
En annan bibelallusion drar jag mig till minnes - om det var en mycket stor livsmedelsskedja som satte upp små plakat i sina butiker: "Ät drick och var glad!" Också detta från Skriften. Men man hade nog inte kontrollerat fortsättningen "... ty imorgon måste du dö!" (Jesaja 56:12). Men det hade ju inte passat så bra som fortsättning till den köpglada inledningen.
 
Så nu kan farfar sitta där och befalla fram allt vad det lilla underverket är mäktigt att leverera. Men Jularbo kunde den inte, det blev bara butikskedjan Jula. Däremot gick det fint med Hans Johansson Glommen. Men det finns antagligen en hel värld att upptäcka - en annan gång.
 
Vovvarna har fått veterinärvård, Eunice för ett ömt öra och Silver för att ha fått strandråg i ett öga. Men nu är båda behandlade med de dyrbaraste medikamenter.
 
Bilden som Simon från Falkenbergsposten tog, får illustrera hundens bästa vän:
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback