Utvalda fåglar

Solklara dagar, hög luft och bistert kallt. Jag gläds åt min nyaste jacka, en lätt dunjacka som väger ingenting men ändå oskadliggör kallvindarna. En vovve är nyklippt, Eunice. Hennes babypäls fungerade inte riktigt med ens den nya klippmaskinen, så handsaxen fick göra en del av jobbet. Men det växer väl ut så att alla ojämna hack kan jämnas till igen. Silver ska klippas endera dagen, hennes päls har mognat och bör inte vara något problem för världens bästa klippmaskin. 
 
Ibland tar jag med dem till Morups tånge. När jag stannar för att fotografera eller spana i kikaren, sätter de sig sedesamt ner och väntar till dess husse är klar. Ingen drar i något koppel eller försöker komma åt vildkaninen vars luktspår de följt hela promenaden hittills.  
 
 
Ett sträck med vitkindad gås drar förbi. Dessa ska säkert upp till ishavet, kanske till Grönland, för att häcka. Och strax därefter dyker en flock myrspovar upp, stilenliga med sina långa näbbar, lite av luftens matadorer.
 
 
Snart går de i vattenbrynet, ganska långt ut och plockar upp godsaker med sina långa näbbar. Resan blir lång även för dessa, upp till det nordliga taigabältet.
 
 
Sånglärkan högt upp i skyn dalar ner och plötsligt är den helt nära. Bara några meter framför oss slår den sig ner och letar troligen efter något ätbart. Naturen är nära.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback