Nu fungerar taket - tillsammans med bilen

Först kom solpanelerna på plats, 23 - 24 maj, sedan dröjde det nästan tre veckor innan den nya elmätaren var monterad och idag, bara ett par dar senare, har allt startats av Stefan Gustavsson, från  Hallands Energiutveckling. Det var underbart att se hur mätaren registrerade inflödet av energi. 
 
 
Det första jag gjorde var att sätta igång tvättmaskinen. Sedan var det dags att ladda upp laddhybriden, som behöver ca 3000 watt för nästkommande 20 km. Ingen bensin går åt, alltså! Här visas hur mycket som strålar in just nu denna regntunga förmiddag. När solen bröt igenom kom det ca tre gånger så mycket. Och det som inte går åt direkt, säljs vidare och påverkar på det viset elräkningarna i fortsättningen.
 
 
Dags att dokumentera solpanelanläggningen inför de slutdokument som ska ge underlag för det 35-procentiga statliga bidraget. Jag finns med på 2014 års lista så det dröjer lite innan bidraget kommer. Men anläggningen är färdig opch fungerar - det är huvudsaken.
 
Här är Stefan Gustavsson efter den slutliga installationen
 
Om nu solenergin ger underlag för en massa tabeller och beräkningar - liksom inbesparingar - är Plugin-priusen inte mindre intressant. Kör vi bara t.o.r. Falkenberg, kostar resan ingen bensin. Hade vi köpt elen som vi laddat batteriet med, skulle den ha kostat ca 2 kr per mil. Nu kostar det ingenting - eller snarare - det kostar så mycket som den använda bil-elen kunnat ge som inkomst. Och priset styrs av spot-marknaden och tids nog får jag väl veta hur mycket det handlar om.
 
Priusen har två tripmätare men till skillnad från de flesta andra bilar, kan man utläsa bensinförbrukningen på var och en. Så Trip A blir de kortare sträckorna, där man kan se hur mycket så gått åt under t.ex. tre resor till Falkenberg eller till Varberg eller Kungsbacka. Trip-B får mäta förbrukningen i det längre perspektivet.
 
En större uppgift blir att hitta möjliga laddstolpar men ännu har jag inte utnyttjat någon av dem. Det finns två i Falkenberg, lite fler i Halmstad. Men eftersom det tar 1 1/2 timme att ladda upp, är det inget man gör annat än när man t.ex. hälsar på någon och man ändå är på plats. Så igår fick vi "retur-el" hos Peter och Helena, vilket förkortade hemresan från Anneberg med ett par mil - ekonomiskt. I vanliga fall vill Prius ha en halvliter per mil men med två laddningar stannade förbrukningen vid 0,33 l/mil. Alltid något.
 
Till Varberg drar den 0,22 l/mil på en t.o.r. resa och då är den bara laddad för ca 20 km. Men det märkliga är att det verkar gå att köra taktiskt; slå av något på gasen och bilen laddar upp batteriet något. Det syns tydligast på "kvarvarande sträcka". Det kan t.ex.stå 7,6 km kvar i batteriet men efter att ha dämpat farten något, växer sträckan till 7,7 och 7,8 osv. Och så är man tillbaka på 7,6 igen - efter en halv km. På det viset varade laddningen nästan ända fram till sjukhuset härom dagen.
 
Hittills i juni har vi kört drygt 100 mil och långtidsförbrukningen har legat på 0,17 l/mil. Men efter några lite längre turer till Kungsbacka, har den ökat något men stannat på 0,22 l/mil. Men vi är snart på väg nedåt igen efter ett antal gratisresor till Falkenberg. 
 
 
Här är ett exempel från en av menyerna, som hetsar en till att hela tiden tävla med sig själv om att köra allt snålare. Det är faktiskt så att ens beteende har ändrats i grunden. När alla andra dras med konstanta siffror för förbrukning, går det att komma ner tillsagolikt låga siffror med en supermiljöbil. Och det är nu som fundringarna på hur mycket bilen har sparat in i bränsle hittills har kommit igång. Men även detta ger en av menyerna besked om: Ca 19,2 l bensin har vi sparat genom att ladda upp batteriet. Och hittills har vi laddat upp det med 60 kwh. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback