Fågelkurs i midsommartid

 
Jag minns hur det var att flytta till Glommen. En av de saker jag verkligen såg fram emot var att få vara med i någon fågelkurs. Och det har jag, vissa år i både vår och höstomgång, andra har det bara blivit en vårkurs. Förra året var jag tvungen att avstå pga av förmaksflimret men i år håller en pacemaker ordning på hjärtslagen. Årets kursomgång har varit en stor källa till glädje även om en del omständigheter tvingat mig att avstå. Varje gång man kommer hem har det blivit en rad nya fåglar för året.
 
Den sista kursomgången for vi till Modellflygplatsen för att skåda rovfågel. Det stället har alltid gett god utdelning i form av både kungsörn och havsörn förutom vråkar, glador och annat. Men alla 22 ögonen spanade förgäves - endast en och annan svala som pilade fram var allt vi såg.
 
Mungkagårdsfloen var lite mer fågelrik - trots att vattenståndet var mycket lågt. Svartsnäppa hittade vi, om än bara en enda. Det är ofta hundra meter eller mer mellan kameran i fågeltornet och motivet på vattenspegeln.  Att fotografera genom tuben blir inte alltid tillräckligt skarpt. 
 
 
Skärfläckorna ståtade med sina ungar, som sågs lite överallt. 
 
 En rödbena måste ju också vara med - den är en av de säkraste vadarna och allestädes närvarande.
 
 
 
 Svartsnäppa och skogssnäppa i en bild.
 
En sävsparv fattade posto strax nedanför (å)skådartornet efter att ha drillat några strofer. Och lite längre ut spatserar en gluttsnäppa: här ser man hur djupt vattenståndet är.
 
 
I andra ändan av vattenlandskapet står några krickor och vilar sig. De understryker stillheten, där spegelbilderna i vattnet tycks uttrycka rörlighet.
 
 
 En gulärla hoppar omkring på en av öarna, omöjlig att komma åt för kameran. Får man in den i sökaren, är den strax borta. Något senare kommer en "blåduva" och slår sig ner i det höga strandgräset. Blåduva är ett gammalt namn för skogsduva - och mycket riktigt, skogsduvan ger ett blått intryck. 
 
Så återstår att säga ett varmt tak till vår ledare, som lämpligt nog heter samma som jag. Tack, tack!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback