Jag ligger efter

Jag har ibland legat före, åtminstone i vissa gamla kollegers ögon - och tom. i elevernas! Men det kan ha varit tillfällighter parat med min nyfikenhet på tekniska prylar och system. Jag har inte så mycket av den varan men kanske har jag varit i framkant med dem. Men detta säger jag mest för att sanningen snarare är den att jag legat efter. Och nu har jag tagit ut pensionärssvängarna och unnat mig att lata mig - rent ut sagt. Och även om det funnits perioder i ens liv där man försökt fullgöra sin lärartjänst, skriva läroböcker och dessutom tränga in ett och annat taxipass, så är det först nu jag kan uppleva lättjans alla fördelar och förmåner. Och jag behöver inte ha dåligt samvete. Pensionen kommer som den ska - tom med påökt  från och med januari 2013. 
 
Men det jag har släpat efter med är att ta hand om de senaste fotona på David och Johanna med sötnosarna Alexander och Betty. De var här i början av året och det var härligt att få tillgång till hela familjen, om än för ett par dagar. Först nu har jag tagit mig an dessa foton och rensat, beskurit och fixat ljuset. Det blir ju som vanligt alldeles för många men istället för att plocka bort en massa värdefulla foton, har jag skaffat externa hårddiskar där de  kan få plats. Och därmed har jag skaffat mig ett mastodontarbete som tar de närmaste tjugo åren att genomföra: att få ordning på alla ca 70 000 bilder jag hittills sparat på mig.
 
 
 Här berättar Alexander om sina julklappar för Eunice, som lyssnar artigt. Det blev ju faktiskt en liten julafton till för barnbarnen, men det är en annan historia.
 
Farmor fick kära bestyr med Betty: det yngsta barnbarnet har verkligen vuxit till sig  på allt sätt sedan 
i somras. Hon är verkligen närvarande på allt sätt och uppfattar så mycket. Här imammas trygga knä.
 
 
Alexander har ju utvecklat ett starkt intresse för traktorer men frågan är om inte farmors elektriska moped är väl så spännande. 
 
Tiden går fort och plöötsligt var det dags att fara iväg till Landvetters flygplats med David och hans familj. Det var extra spännande för Alexander att få flyga. Snart kommer farmor och farfar och hälsar på. 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback