Åtta grader i solen

Våren har tittat fram under denna välsignade dag. Termometern i bilen pendlade mellan sex och åtta grader Celsius. Det var som en vårdag fastän det bara är den 3 januari. Men vi talar redan om att dagarna är lite längre nu. Även om det kommer några köldknäppar till, går det inte att dölja att vi går en vår till mötes.
 
Igår hade jag ett samtal med den läkare som remitterade mig till pacemakeroperationen. Jag måste ju tacka för att jag blivit föremål för denna kraftfulla förändring: varje dag präglas av tillförsikt och kraft. Några yrselattacker har inte förekommit eller annat som hörde till den tidigare perioden. På min fråga om det var möjligt att köra bil nu fick jag ett entydigt ja! Så nu står den nya Verson parkerad här utanför och väntar på alla transportuppdrag som vi samlat på oss. Det känns fantastiskt.
 
Gräsmattan bär nu upp fyra kubik björved. Den ska läggas in under pressenningen men först måste vi elda upp den "gamla" veden, eller tillräckligt mycket så att det kan bli plats för den nya. När den första snöstormen var över oss var jag oförberedd och hade inget att täcka veden med. Det har jag nu; den där tunna, plasten som egentligen inte håller. Men veden ska vara torr och lite ytlig fukt kan nog inte göra så mycket. Dessutom kommer det en sommar snart och då torkar det kvickt.
 
Imorgon kommer David och Johanna med våra yngsta barnbarn, Alexander och Betty. De ska flyga hit och det blir extra spännande för Alexander. Det blir alltså ytterligare lite julkalas och ett välbesökt födelsedagskalas: barnbarnet John fyller år. 
 
 
Idag fyllde dessutom Hannu år. Det firade vi på Laxbutiken, ett populärt ställe, som är garanterat fritt från skinka och fläskkorv. Det blir säkert lite mer lax de närmaste dagarna då man på Willys köpt in lite för mycket av den goda laxen från Glommen. Nu är det rea på gravad och rökt lax. 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback