Jakten på sista kilometern

Jag hamnade bakom tre blänkande amerikanare nyligen. De körde i 55 km/h och njöt säkert av sommarvärmen genom de nedvevade rutorna, Men hastigheten var också en realitet ur bränslesynpunkt, det måste ju ha gått något billigare i den farten. Jag minns den gamla raggarvitsen om att man var tvungen att stänga av motorn för att få full tank på macken. 
 
Men med min nya laddhybrid passade den hastigheten utmärkt. Att det vara andra käcka pojkar ute i feta BMW:er med basebollmössan bakfram som gjorde svarta streck i asfalten, gjorde mig inget. Jag kände på mig att det skulle gå att komma "torrskodd" hem, dvs att batteriladdningen skulle räcka och att motorn inte skulle behöva gå igång. När bilen är nyladdad brukar det numer stå att man har 19,2 km att hushålla med. Och det gör det alltid, om man inte själv frestas köra lite fortare och ryckigare. Idag, den 11 augusti, klarade vi oss hem med 400 meter tillgodo och då hade vi kört 24,4 km. Antagligen hade vi klarat 25 km om vi behövt snålköra sista biten också.
 
DN:s blogg för supermiljöbilar efterlyser synpunkter och snålresultat så det här passar bra att skicka in. Leder jag kanske?
 
Igår var Anders, min bror, här. Vi var på en promenad längs havet med hundarna. Skönt väder, ingen åska just nu.
 
 
Idag har jag begripit något bättre hur den nya gula apparaten fungerar där den sitter på väggen i tvättstugan. Det är den som registrerar alla elektriska signaler från taket om omvandlar det till växelström. Genom att trycka på en liten knapp matas den ena hemligheten efter den andra fram - det hade gått mig förbi tididgare. men nu var jag där och tryckte av hjärtans lust med jämna och ojämna mellanrum. Summan av det hela blev att taket har producerat 29,9 kWh denna dag, att det totalt blivit 1568 kWh sedan start för ca 985 soltimmar sedan. Det är tydligen dessa värden och kanske lite till man kan föra över till sin Windowsdator och processa i ett program som medföljde en DVD. Kanske något att tänka på.
 
Eon har även satt in 265:- på mitt bankkonto. Idag  fick jag sammanställningen över transaktionerna. Av alla producerade1568 kWh har man köpt 786 à 28,213 öre (!) + lite annat som jag inte begriper (spotmarknadspris).  Men det blev pengar in i alla fall. Elräkningen stannade på 265 kWh för juli; förra årets juli var det 576 kWh. Men det var kanske kallare då? Det märks ändå lite skillnad. En del av tak-elen har ju gått till tvättar, diskmaskinen och ugnen + laddhybriden. Vi har enligt bilens egna displayer kört ca 485 mil varav 40% med elmotorn. Det måste bli närmare 200 mil utan någon bensin. Grattis alla som kör bakom, inga avgaser och inget motorvrål. Men de flesta kör om ...
 
Men är man pensionär kan man styra en del av sin elanvändning, sätta på tvättmaskinen när solen skiner, baka bröd när det är gratis i ugnen osv. Men en sak är säker: Eon får skärpa sig om de ska behålla sina kunder. Jag har hört om elbolag som är mycket mer generösa med ersättningen för köpt el. Nu inser jag hur korkat det var att binda sin elräkning för  lite längre tid.
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback