Konsten att få paket till dörren

I Glommen finns inte längre något postombud. Tidigare var det möjligt att hämta sitt rek eller paket i Coop och det fungerade utmärkt. Men nu har den nye Handlar'n inte fått dessa befogenheter. Men det verkar vara en ny trend: flera glesbygdsområden har mist sina möjligheter till närservice och får åka långa vägar för att hos t.ex. Ica i Falkenberg hämta ut det beställda. För egen del har jag på tre veckor fått göra den erfarenheten tre gånger och eftersom jag inte kan köra bil längre, blir det buss om man nu inte ska dra in andra i ruljansen. En enkel bussresa kostar 32:- med resekort. Är Posten i maskopi med bussbolaget?
 
Jag är besviken på posten och uppfattar det som arrogans från postledninges sida. Men något har man ju lärt sig, dock. När jag handlade en nytt elektroniskt hjälpmedel på nätet från en av de elektroniska jättekedjorna, beställde jag hempaket. 269:- skulle det kosta men det kunde det vara värt att slippa utsätta sig för regnskurar på busshållplatsen och kanske rånrisk. 
 
Man kan spåra sitt paket smidigt men redan tidigt framgick det att försening var att vänta. Den snabba leveransen förra gången jag gjorde en liknande affär skulle inte gå att upprepa. Till sist kom beskedet att mitt paket fanns att hämta - hos Ica i Falkenberg. Kanske inget att bli upprörd över men det är lätt att säga för alla som alltid haft bilen som det mest självklara. 
 
När jag försökte utröna varför det inte gick att få hem paketet fick jag veta att det har med lantbrevbäringen att göra. Och lantbrevbärare kör inte hem hempaket. Eller det snarare är så att lantbrevbärare överhuvudtaget inte kör hem något alls till oss i Glommens samhälle - vi har en box där våra försändelser ska hämtas. Jag har faktiskt aldrig sett en lantbrevbärare här och visste inte ens om denna ordning - även om jag vet att andra delar av Glommen har den tjänsten.
 
Lika besviken jag är på Posten, lika uppskattande är jag gentemot DHL, som levererade min nya cykel hem till dörren, gentemot Schenker jag fått mycket bra hjälp av eller någon annan budbil (mörkbrun) som levererat de dataprogram jag tidigare beställt.  Enklast är att kolla om nätbutiken har Posten som leverantör. I så fall får man höra av sig till nästa.
 
Om jag nu ska kompensera mig för onödiga resor till Ica i Falkenberg, får jag väl ersätta julkorten med ett säkert mycket uppskattat telefonsamtal till gamla faster eller med några gratismail med nättomtar. Varumärket Posten har blivit mer och mer slitet. Mina grannar har liknande eller betydligt värre erfarenheter av den "Pålitliga Partnern". Jag tror inte vi har sett botten ännu.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback