Studentfirande - för sista gången

Åtminstone för mig i min kapacitet som lärare, låt vara nyligen pensionerad på riktigt. Kitas gymnasium, som varit min arbetsplats sedan 2000 firade av sina åk3-elever med smörgåstårta på stenpiren, samling i Tyska kyrkan och därefter en tur med Paddan. Utsläppet till släkt och vänner skedde sedan vid Göteborgsoperan på vid det här laget traditionsenligt sätt. Fyra paddor gick det åt för att rymma alla. Jag hade inte planerat att åka med pga av en tandläkartid men på något sätt hamnade jag mitt i studenthavet i en oavbruten serie av öronbedövande glädjetjut. Det ska väl vara så när befrielsen firas, när man lägger det traditionella pluggandet bakom sig.
För en del handlar det om att omedelbart påbörja högskolestudier, för andra väntar den nästan obligatoriska resan - eller åtminstone sabbatåret/-n. Men just nu är det firandet som gäller, helst utan tanke på morgondagar eller nästa termin.
Nu är språnget in i framtiden främst inriktat på att rusa ut till alla vänner och släktingar. Alla ställer upp för denna sista tävling: klara, färdiga. gå!
Mitt 'språng' blir betydligt lugnare. Har jag någon framtid över huvud taget? Hur lång är en framtid? Och vad bär framtiden i sitt sköte? Vissa metaforer tenderar att balansera på gränsen till det opassande men nu är en gång språket etablerat och vi får dras med det.
Senaste läkarbesöket visade att jag har andningsuppehåll mest hela natten. Därför står jag på förturslistan för att få en andningsunderlättande anordning, som gör att hjärnan slipper kämpa mot kvävning ett par gånger i minuten. Grattis hjärnan! Förhoppninsvis kommer mina yrselattacker att klinga av - och det ska bli väldigt skönt.
Nu kan jag dessutom får läsa alla de böcker jag bara ställt i hyllorna de senaste åren. Biblioteket kommer hit med en välfylld buss tre gånger i veckan, ett antal oplöjda fotoböcker med vidhängande program väntar också i hyllorna. Ja, ska jag hinna med allt är det bäst att vakna tidigt och sedan vara flitigare än Lisa dagarna igenom. Och i ärlighetens namn - visst ska det bli skönt att få ägna sig åt sig själv ett slag.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback