Vinter

De senaste årens vintrar kommer man att minnas - köldperioder månader långa och snö, tjocka lager av snö. Nu är det ett minimalt snölager, åtminstone här, några mil norrut är det en dryg dm. -10 natten som var och över östra sydsverige väntas "snökanoner" ett nytt begrepp för mig. Wikipedia ligger närmast till hands:

Snökanon är ett väderfenomen som uppkommer i kustområden tidigt på vintern, och orsakar kraftigt snöfall.

Fenomenet uppstår när en stor mängd kall luft kommer in över öppet hav som fortfarande har relativt varmt vattenTemperaturskillnaden får stora mängder vatten att avdunsta och bilda moln, som nästan omedelbart ger ifrån sig snöfall. Med vindens hjälp förs snöfallet in över land, där det förstärks. En snökanon kan ge ifrån sig mycket stora mängder snö på kort tid.

Inget man köper till backarna i Ulricehamn, mao.

 

En ny följeslagare hänger kring min hals sedan några dar. Getterön har ombyggnadsrea, även på kikare. Min Opticron Verano, 10x50, använder jag nästan aldrig så den fick gälla som dellikvid. Nu är det en Swarovski, 8x30, som ska hjälpa mig se fåglar. Liten och lätt är väl det som kommer närmast.

En vanlig björktrast är nog så intressant att studera på nära håll. Denna satt i häcken och knep ett rött bär lite då och då. Men annars höll den sig ganska stilla och reflekterade över alltings förgänglighet.

Far man lite längre österut, till Japan, kan man vara med om 3,5 m höga drivor. Kolla här!

 



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback