Kust runtom, liksom

Går vi åt ena hållet, dvs norrut, kommer vi till Glommens havsbad. Idel is, gräsänder, knipor, ejder och ibland ett par svanar, lika ofta sångsvan som knölsvan så här års. rätt som det är kommer en lång formation av  gäss, stryker lågt över vattnet och tar sats med plogen för att komma över Glumsten. Är det kanadagäss kacklas det hörbart. Sångsvanarna brukar också låta när de kommer farande och bryter det som mina öron tror är tystnad men som i själva verket är tinnitus. Det är ett ständigt pågående öronsus och säkert en lindrig åkomma.
Långt därute kan man se en del av en kommandobrygga, kanske en halv båt efter en stund. Jorden var ju rund och det blir man påmind om. Annars hade vi ju sett kyrkspirorna i Danmark. Men idag går båten lite närmare i sin farled.
Går man åt andra hållet, till Morups tånge, mer söderut, har landskapet lite annorlunda former men även
i den stela kylan känns de böljande formerna mer levande. Att bara gå där och finnas mitt i är stort nog.
Hundarnas nyfikenhet är ofta jobbig att hålla tillbaka; släpper jag efter kommer jag också att befinna mig på jakt efter dvärgkaniner och harar eller vad det nu är de nosar så intensivt efter. Jag tittar istället mot bildens yttersta linjer, där jag anar Hallandsåsen i söder. Där börjar Skåne -det är ju inte så långt.
Bakom oss reser sig fyren. Den tänder snart sitt vakande öga, spanar än grönt, än rött ut över vattenvidderna. Men där får den stå som en relikt från en tid då ögonen istället riktades mot fyrens blinkningar. Fåglarrna verkar dock ha nytta av fyren när de navigerar sig fram för släktets fortbestånds skull. Nu har alla andra GPS, till sjöss, till lands och i luften.
Så dalar solen även denna dag, ner i havets kylslagna böljor - för så ser det ut. Molnrämnorna låter strålglansens ljusknippen påminna oss om att "there is a message" från någon som aldrig släpper oss med blicken.
Ett budskap var att Anna har fått ett jobb. Det känns bara så skönt när ovisshetens gråa slöjor skingras och vissheten lyser fram. Grattis Anna!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback