Spellistor och Facebook

Alla de  gånger jag bara åkt iväg för att titta på fåglar kommer jag plötsligt ihåg. Finns det något mer avkopplande än att rigga upp sin kikare, göra iordning kameran och bara börja utforska stränderna? Jag har varit för dålig på det. Nu verkar också vädret stabiliseras något. De senaste dagarnas invasion av kungsfågel hade avsatt spår i häcken här hemma. Kungsfågel där också! De är ju så små - med sina 8,5 - 9,5 cm tar de inte stor plats. Därför kan gott bilderna bli lite större!
Men de lär inte häcka i häcken. Riktig barrskog brukar vara det mest trivsamma de kan hitta. Men det vore roligt att ha dem här några dar.
Vovvarna tar det lugnt. När de varit ute och jagat varandra syskonlikt kommer de in och kollar att det inte finns något annat ätbart än hundfodret. Gör det det, finns det snart inget sådant extra ätbart kvar. Men ett hundliv är som det är - skaffa dig så många förmåner som möjligt, tigg lite kärlek från den blödiga hussen som inte kan motstå en handslick eller en fuktig nos i halsgropen. Och visar man minsta tecken på att vilja avsluta ömhetsbetygelserna, kommer lilla tassen upp och läggs uppfordrande på handen och tillsammans med vädjoblicken får en att fortsätta det taktila utbytet. Att det är avstressande, livsbefrämjande och lyckoskapande är fastlagt sedan länge. Lycklig den som blir hälsad av en hund. Som livsförlängare är den oslagbar. Vi har två:)

När till slut Odysseus kom från segelfärden

hem till Itaka, hans längtans ö i världen,

på hans lyckodag, i själva ankomststunden –

ack, då kände honom ingen utom hunden.

Hunden hade instinkt, hunden hade sinnen

finare än människornas bleka minnen.

Skällande av glädje for han ur sin koja –

och till tårar rördes han som kom från Troja.


Jodå, Hjalmar Gullberg han kunde sin Odysseus och visste vad som är väsentligt här i livet. Idag låg de båda älsklingarna sammanflätade i soffan och sov djupt. Inte ens blixtljuset väckte dem.
Mitt ständiga glädjeämne på denna jord är Spotify, det har jag framhållit många gånger förut. Att laborera med sökfunktionerna kan ge spännande utdelning. Orden oboe och concertos gav en långlista med just oboekonserter. Det har givit eko. Nu måste man vara Facebookare för att ha Spotify - åtminstone vad gäller premium. Ett tiotal påminnelser om detta har då ledningen för Spotify (läs: en automatfunktion) gett mig i form av att den eller den har lyssnat på min  oboekonserter och att jag är välkommen att lyssna på deras musik.
I bästa fall kan man knyta kontakt med nya musikvänner som delar samma musiksmak och som man kan skicka lite synpunkter till. Det är ju det som är 'själva grejjen' med dessa sociala medier. Så nu har jag lagt upp spellistor med Trombone adagios, den ryske trumpetvirtuosen Nakariakov, Hummels trumpetkonserter, Flute and guitar-stycken och rysk liturgisk musik. Det känns verkligen som att gå omkring i en skattkammare med oerhörda rikedomar och bara låta det musikaliska guldet strila ner över ens öron.
Och den dag man har hört klart på någon kategori är det bara att konstruera någon ny variant - kanske säckpipa eller varför inte alla nionde symfonier (finns en hel del) eller varför inte dränka sig i blues genom att lyssna till alla inspelningar av St James Infirmary?
Ytterligare ett intresseområde - kanske det mest väsentliga just nu, är att själv försöka skaffa sig lite kunskap till varför jag drabbas av yrsel lite då och då. Jag fick själv för mig att jag aldrig haft dessa besvär innan jag fick en ny blodtrycksmedicin i september. Och efter lite letande i FASS hittar man mycket riktigt listor med biverkningar, där yrsel betecknas som vanligt. Ovanligt är dock att man kan svimma - men denna biverkan är omnämnd. Men för mig känns det som en vittring att flölja: man är tacksam över att de letar efter proppar och fel på balansorganen. Men jag behöver tala med min husläkare om att avsluta en viss misstänkt medicin. Det kanske gör hela skillnaden. Jag hade i alla fall inte blivit överraksad om någon i vårdapparaten hade inriktat sig biverkningar.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback