Stäppvipa

En stäppvipa är en sällsynt fågel. Det är andra fyndet i Halland, fick jag veta när jag fått syn på den. Men själv verkade fågeln totalt omedveten om all uppståndelse den orsakat och och betedde sig som den brukar, kan man tro.
Att fotografera genom tuben gör att man tappar lite skärpa och ljus. Det är nödvändigt med högre ISO-tal, här 800, för det över huvud taget ska gå att fotografera när solen gått i bank och lätt skymning råder.
De två hundbarnen i familjen har vuxit till sig. Nu har de åter hittat mina tofflor - eller var det jag som hittade dem och började använda dem igen? Nu finner jag dem säkrast på gräsmattan tillsammans med en gammal mjölkpaket, en utdragen WC-rulle eller mattes glasögon! Jaså, var det  där de var! Som vi har letat.
Stora barn kan springa fort. Det har våra pudelvalpar nu övat upp till mästerskap. Det betyder att de kan hålla svindlande hastighet när de jagar varandra. Jag har roat mig med att rensa rabatter och kantskära dem och sitter hukad, på knä, när dervisherna galopperar fram. Att husse sitter i det gröna verkar inte stoppa framfarten även om det är trångt - en hund på var sida pressar sig fram med mig i mitten.
Men jakterna har sin tid. När jag suttit hukad och dragit upp gräsrötter, brukar Eunice sätta sig bredvid mig och titta intresserat på vad jag gör. Ibland måste hon bara slicka mig för att visa att vi hör ihop. Det gjorde aldrig Morris. Silver är lite mer sparsam med ömhetsbetygelserna även om det förekommer. Men hon är minst lika intresserad av att gnaga på ett tyggben som att slicka mig i nacken.
Är vi ute brukar de få rasa av sig på en större äng. Då måste man visa upp sina nya vita tänder. Jag har inte sett så vita tänder annat än på filmstjärnor. Men vovvarna har äkta vitt i bettet.
Men när kvällen kommer vill de sova - så nära husse som möjligt. De vill dock inte upp i min säng och det är jag tacksam för. Eunice kryper gärna under sängen och sover där ett tag. Men ofta nog ligger de i syskonbädd, nära varandra.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback