Det kunde varit värre

Ingen snö men bistra nordliga vindar - hittills. Just nu drar det från sydväst men det klara vädret består. och även om det blivit ett par plusgrader, märks det inte mycket.



Men det går att hänga tvätt ute - en skön känsla. Som anhörigvårdare får man ett litet ekonomiskt bidrag annars är det samma sysslor. Hänga tvätt gillar jag, det är ju att utnyttja vindkraften på Åsa-Nissemanér; ho, ho, ho. Och får man inte bort all isen ur frottén är det bara att köra torktumlaren, ho, ho.

Det blev ingen Åsa-Nisse i förra veckan. Fel på.... ja det kan ju kvitta. Jag drar mig till minnes min mammas (100 år snart om hon levat) gamla faster och hennes väninna som skulle se Flickorna i Småland på Östra bio i Olskroken. Detta var på 50-talet. Bråttom hade de och programmet var ändrat till Djävulsporten, japansk hemsk film.

Men för oss blev det inte lika omtumlande. Det fick bli Änglagård - tredje gången gillt. De båda första gilla gångerna måste vi ha missat men det blev en trevlig stund tillsammans med de andra tre åskådarna. Det var visserligen en måndag kl 17.00. Men kan man hålla liv i både biografmaskinist och kassabiträde och samtidigt betala lokalhyra är det inte dåligt. Filmen om Gullivers resor lockade mig lite - Upplysningstiden väntar runt nästa hörn - får nästan inga besökare alls. Vad tittar folk på? Kanske man skulle se hela repertoaren under en vecka - men nej, sådana forskningsprojekt får andra syssla med. Vi får se om Åsa-Nisse håller ställningarna om vi får något nytt bio-ryck.

Om biografen möjligen lever knapert, finns det andra institutioner i samhället som är till salu. Vår katolske pater, fader Woytek, meddelade efter söndagsmässan att det inte blir något kyrkbygge. Tomten kommer inte att utnyttjas. Istället köper man Brunnsbergskyrkan i Varberg! Ibland går det fort.

Helsingborgs konserthus var till brädden fullt med pigga pensionärer i torsdags. Stefan Lindgrens Poem (2008) fick representera den moderna svenska musiken. Får jag tid ska jag sätta mig in i den 'oktatoniska' skalan. Tor Aulins violinkonsert no 3 med solisten Ulf Wallin, sedan femton år violinprofessor i Berlin var en upplevelse. Kvällen avslutades av Alfvéns Symfoni Nr 2 under nästan en timmes tid. Dirigenten Andrew Manze brukar introducera verken mycket personligt och med en humoristisk touche. Han hade länge funderat över vad det var han inte kom underfund med i denna symfoni - tills ha såg att den var deicerad till Alfvéns mor. Då insåg han att kompositören mognat till vuxen under symfonins framväxt.

Vi hade en skön helkväll i Helsingborg - ganska långt från Knohult



Kommentarer
Postat av: David

Hehe, "Djävulsporten", jag kommer ihåg att du berättade om det där när jag var liten. Farmor och Göta måste ha satt popcornen (eller vad man nu åt på bio på den tiden, foxkola kanske) i halsen :)

Ses på lördag!

2011-03-08 @ 08:24:14
Postat av: Hans

Ja, vissa minnen stannar kvar. Jo, om lördag, bäst att ta något för Magdalenas bägge hundar - och huskatten, de kommer att vara där.



Vi hörs och ses!

2011-03-08 @ 08:58:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback