Jobbet - min identitet?

Under en längre tid har jag meddelat alla berörda att jag måste sluta jobba och bli pensionär på heltid. Antagligen måste jag känna efter hur det skulle kännas för att komma fram till förra veckans slutsats: jag vill vara kvar lite till. Att jobba en dag i veckan med bara en klass - den som tar studenten nästa år, skulle vara möjligt. Det är ju den möjligheten jag länge innerst inne önskat. Och Lilia verkar inte alltför upprörd även om jag lovat att sluta efter denna vårterminen.

Fågellivet har kommit igång. Kvitter från buskar och lundar är tydligt och stora flockar av småfåglar drar fram över landskapet med stor frenesi. Även på undertecknads tomt kan en och annan lite ovanlig figur promenera. Så gick en taltrast förbi, någon meter utanför mitt fönster. Men innan jag hunnit få fram någon kamera, hade den slunkit utanför staketet. Som väl var gjorde den halt och tack vare att kameran är inställd på raw-fil, blir bildinformationen tillräckligt tät för att tåla några 100 % förstoring:



Ett mer färglatt gäng bofinkar for i snabba svängar mellan träd och tuva vid Morups tånge. Ner i gräse syntes bara de snabba rörelserna av deras gråbruna ryggar men i trädet lyste deras röda bröst.



Medge att det ger en härlig känsla!

Appar är ordet för dagen. En av de senaste apparna jag införlivat i min iPod handlar om fåglar. Birds on Northern Europe heter denna applikation från iTunes. Det är en ganska rejäl fågelbok med drygt 350 fåglar. Förutom ett flertal bilder i olika dräkter, både tecknade och fotograferade, kartor och ofta bilder på bon med ägg, finns en mycket mer utförlig text än Fågelguiden har plats för. Men det fina i kråksången :) är att praktiskt taget alla fåglarna har ljudillustrationer, både sång, varningsläten och lockrop finns för de flesta. Faktainnehållet är på engelska och har man lite svårighter med det, finns några olika lexika att gratis ladda ner. Och vill man slå på stort, blir man ägare av senaste upplagan av Oxford; Advanced Learner's Dictionary för 109:-. Fördelen med att ha detta ganska tunga lexikon i sin iPad, iPhone eller iPad är att det ingenting väger. Att alla ords "läten" finns med är en självklarhet, både engelskt och amerikanskt uttal. Det klarar inte pappersutgåvan.

I senaste numret av Fågelvännen finns en genomgång av fågelappar. Den ovan nämnda Birds of Northersn Europe fick fyra av fem. 

Skrattmåsar är det gott om. Jag tycker att de är extra dekorativa, vare sig de flyger, flyter fram på någon vattenspegel eller poserar på någon sten.



Fiskmåsen skäms inte heller för sig, elegant flygare och nätt blickfång på en sten.



Men frågan är om inte tofsvipan utmärker sig mest  på catwalken med sin eleganta 'vipa'  på huvudet: haute coture som för tankarna till det oftast ganska glada 20-talet.






Kommentarer
Postat av: hanna

NEEEJ hassebrasse, hihi, du får inte sluta jobba med oss :(

du är den bästa läraren av alla! Usch, svenska skulle inte vara lika rolig utan dig, inte rolig alls!

2011-04-17 @ 11:30:17
Postat av: Hans

Hanna!

Vad glad jag blev för denna uppmuntran. Tack, tack.

Fast jag är lite nyfiken på vilken Hanna som ...



2011-04-17 @ 22:15:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback