Fåglar igen

Morups tånge lockar alltid med sin speciella skönhet. Det brukar alltid löna sig att vara här en eller annan timme. Ibland ser det helt tomt ut - förutom de ständigt närvarande vitfåglarna. Men ibland kommer en flock grågäss flygande. De stora fåglarna skapar genast ett intressant avbrott i stillheten. Dessa hade gått i vattenlinjen ett tag men uppfattade mig som ett potentiellt hot och lyfte och drog sina färde.

Lika bra det, så farlig som jag var. De mäktiga ardennerhästarna, som jag har en viss respkt för, håller sig på avstånd idag. De gör sig bäst på håll, gärna i siluett mot horisonten sista solstrålar.



Knölsvanar gör sig också bra där de ligger, parvis, och stilla betar vattenväxter. Dessa fanns i Valjeviken, där Lilia tillbringat ett par veckor med idel träning.

Många småfåglar är fortfrarande på sin höstflyttning. Bergfinkarna ska ner i Europa och gör sig ingen brådska. En del stannar i södra Sverige. En större flock med grönfinkar, bergfinkar och bofinkar for svirrande mellan träd och buskar vid parkeringen.



Andra flockar består av ängspiplärkor som drar fram mellan tångbankarna. De verkar ganska skygga men denna hade tydligen hittat en del att äta - jag fick fotografera i lugn och ro:



Ett drygt 50-tal kärrsnäppor for tätt över vattenspegeln och slog så ner och började sin ivrigt nervösa jakt på smådjur i vattenytan.



Den stränga vintern föregående år hade vi några storspovar som klarade kylan och isen. Kan detta vara en av vinterbadarna, som tänker uthärda en ny prövning?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback