Fiskmås

Plöstliga utbrott av kyla jagar ner termometern till minus femton grader lite före gryningen. Den hårdtrampade snön knarrar som om den aldrig gjort något annat. Att gå på de gamla stigarna mot sjön är hart när omöjligt: hästhovar har gjort smala och mycket ojämna stigar i den djupa snön. Det får bli de ishala vägarna istället. Man börjar tröttna. Även Morris kämpar på och får hjälpas upp med jämna mellanrum när bakbenen tappar fästet.






Parkeringen upptas av drygt tio kbm ved, torr och huggen i lagom stora bitar. Men snöskyffelns skaft gick av och jag behöver skotta mig fram till uppläggningsplatsen för ved med dess skyddande presenning. Allt vad snöskyfflar heter är slutsålt. Men i jämföresle med alla andra som lider av vädrets effekter är vi ändå lyckligt lottade. Strämmen har inte gått - och vi hr ved.

För några veckor sedan var vi på Göteborgsoperan och lyssnade på Trollflöjten. Egentgligen skulle det inte gå men kassörskan upptäckte ett par osålda plaser på andra raden, på lagom svindelhöjd uppflugna på var sin hög stol. Men vi hörde utmärkt och såg allt riktigt bra. 95:- per biljett skapar mersmak. Men först ska vi till Helsingsborgs konserthus nästa torsdag.

En gulbent fiskmås stod ett par timmar på isen i Ätran.


Fiskmåsar har normalt mer gulgröna ben, varför denna fågel väckte intresse med sina gula ben. Men jag fick lära mig att det var det normala utseende på adulta fiskmåsar vintertid.

Nu är det i vart fall en veckas sportlov, något att se fram emot. Ett par nya bokverk har hittat hit. Den ena är nya, utökade upplagan av Fågelguiden, omarbetat lite här och där. Det andra verket är den nyutkomna Svensk ordbok i två band. Jag gillar verkligen ordböcker. Den (de) här kan jag sitta och läsa i och njuta långa stunder. Verket har kommit till i samarbete med Institutionen för nordiska språk vi Göteborgs universitet - det känns bra. En annan rolig sak är att varje ord är försett med ett årtal då det först var känt.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback