Begagnat så gott som nytt

Vilken kamera skulle jag egentligen vilja ha? Det var nu ingen helt lätt fråga - ett vet jag bara att fotointresset har ökat påtagligt. Att ha två kameror parallellt har jag egentligen haft ganska länge, en spegelreflex med ett 300 mm + 1,4x extender samt en liten som man kan fotografera genom tubkikaren med. Men den första lilla, en Nikon, tappade fokusförmågan när en jaktfalk satt riktigt bra till. Den andra lilla, Contax U4R finns fortfarande kvar och är ovärdelig genom sin litenhet. Men bilderna blir inte så megapixliga, så att säga. Jag tror den bara har fyra mP och det blir ganska brusiga bilder om ljuset inte är på topp. Men så kom adaptern till Canonkameran in i bilden (!) och plötsligt kunde bilderna bli 15 mP stora.

Nu skulle allt kunna vara frid och fröjd och alla önskedrömmar uppfyllda. Men så finns det goda vänner som har det mest ultimata i kameraväg, de verkliga proffsmodellerna som kan kosta närmare 50.000 eller mer. Fast jag vet att det är begagnade saker de umgås med. Efter ett tag hade lag letat upp ett antal begagnade och eftersom Scandinavian Photo lämnar sex månaders garanti och är mycket seriösa, fick jag lämna mina sparpengar där i utbyte mot en Canon D1 MarkIII. Den kan ta tio bilder i sekunden och en massa annat som jag kanske kan lära mig i sinom tid. Här finns ett
test av muskedundret.



Ett av de första motiven med den nya blev vår egen husskata, som uppträder likt en husa i svart dräkt med vitt förkläde, Här är uppgiften att hålla gräsmattan fri från maskar.

Den första glada överraskningen var att autofokus fungerade tillsammans med min 2x-extender från Soligor tillsammans med 300 mm f/4. För att en extender som fördubblar brännvidden ska fungera krävs en lins med f/2,8, bara det en affär på ca 50.000:- om man vill ha originalet. Det är i alla fall uteslutet och - visade det sig - onödigt. Proffskamerorna klarar autofokus med 2x-extender. På det viset så blev den nya begagnade livskamraten sparbössa omdelbart.

Ett provskott med den utrustningen kan man beskåda här. Ljuset inne i salixen är ganska svagt, det är tvunget att ha bländare 8. Men en av de första gransångarna fastnade i alla fall:



Med 2x extendern räknar kameran ut att brännviden är 739 mm om man också tar hänsyn till att kameran bygger
1,3 gångers förlängning.

En av grannarna får kanske se fram emot tillökning i kajfamiljen i skorstenskupan. Ett kajpar har inrett med finaste pinnar. Vi hoppas att de får en kull utan eld.



Det känns spännande att möta våren med så proffsiga verktyg - så gott som nytt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback