Tidens flykt eller "hur mycket är klockan?"

Tiden går fortare ju äldre man blir, det tror jag att jag varit inne på tidigare. Fredagarna i synnerhet märks. De påminner om det intryck man får när X2000 susar fram genom landskapet och det uppenbarar sig ett stationshus lite då och då som man far förbi - precis som fredagarna gör. De dyker upp oväntat snabbt. Nu har ytterligare en termin snart försvunnit i diset med ett antal fredagar.

Den enda skillnaden mot för ett par veckor sedan är att jag begåvats med begåvade elevers ovanligt långa uppsatser, bokredovisningar och filmanalyser. Och innan terminen är slut ska det komma ytterligare ett åttiotal uppsatser som övning inför nationella provet. Snacka om planering. Fråga mig inte vad som går på TV. En fördel är dock att Spotify går att ha på i bakgrunden.

Men åter till tiden. Mitt absoluta favoritprogram går i P1 och heter Spanarna. I lite över 20 år har det funnits där med ganska roliga kommentarer till den rådande verkligheten och ofta spännande trendbeskrivningar. I ett av de senaste programmen, 20/11, hade Jessica Gedin en bra och påläst översikt över olika sätt att se på tiden utifrån julen. Klicka på länken,
hör och lyssna. Jessikas inlägg kommer i mitten av programmet.

På iTunes finns bortåt 160 program från spanarna att ladda ner i sin iPod. Det lustiga är att när man lyssnar till dessa, går tiden fortare. Ännu fortare??! Ja, det är väl så vi vill ha det. Själv har jag svårt att känna ro i att göra ingenting även om jag vet att tiden går allra som långsammast då. Men att stå och betrakta vågorna kan ändå ge en känsla av att tiden står still.




Kommentarer
Postat av: Brittmarie

Jaha, detta med Tiden, citerar (ursprung?) Håkan Nesser;

"Säga vad man vill om tiden - men går, det gör den".

Naturligtvis avtrubbas vi med åldern - erfarenheten gör att inget längre under solen är nytt -

samtidigt som våra kantiga fördomar nog slipas med åldern.

Livet är knappast vitt eller svart!

Någon sa;-"En premiär om dagen" för att hålla sinnen och tankekraft alerta.

Det vill jag gärna tro.

Dock fodras viss ansträngning att hitta den.

Lika viktigt som socialstyrelsens råd ang. intag av dagliga äpplen och bröd.

Generationer bakåt har barnen tagits om hand av de äldre.

Att just det fungerar så bra, tror jag beror på att båda parter förmår leva i tiden och nuet.

Och "Spanarna";

så uppfriskande det är

att inte alla faller och köper all reklam

inte ens om den är gratis

utan ger sig tid ifrågasätta och kommentera den.

Som Gabriella Ahlström vilken starkt ifrågasatte innehållsdeklarationen av Mamma Scans Köttbullar;

...gjorda av ditten-o-datten

samt Kärlek!!!?



Underbara fågelbilder.

Tack!

M v h

Britt-Marie



2009-11-28 @ 20:21:47
Postat av: Hans

Hej!

Tack för dina kommentarer. Det är alltid uppfriskande att få ett ord på vägen. Trots att nätet når "alla" är det ändå ganska få som ger sig tid att skriva några rader. Men man känner ju sig själv, inte ens bloggandet får mer än en liten stund då och då; helst om någon fågel varit framme. Har du någon egen blogg?



Ha en skön adventstid!



Hans

2009-11-29 @ 21:21:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback