Munkagårdsfloen

När det är ganska tomt på fåglar vid Morups tånge kan man åka några km till Munkgårdsfloen, den konstgjorda våtmark som ligger utefter gamla E6:an. En nilgås har funnits där senaste veckan.  Digiscoperad genom Contaxen ser den ut så här:


Samtidigt med mig landade en stor sångsvansfamilj med fyra nästan vuxna ungar. Sammanlagt var där sexton sångsvanar. Detta också taget med Contaxen genom tuben men på lite närmare håll.


Men när jag skulle fota sångsvansfamiljen på ingång, råkade jag ha min Canon inställd på ISO 12800 av misstag. Men det kan ändå vara intressant att se hur bruset ser ut med det brutala ISO-talet:


Falkenbergs ornitologiska förening lägger ut spannmål ett par gånger under vårsäsongen för att skapa goda förutsättningar för fåglarna att stanna kvar och häcka. Idag kom traktorn och rymden fylldes av alla krickor, bläsänder, gravänder för att inte tala om gräsditona. Son synes är vattendjupet inte så stort utan traktorn kunde lätt ta sig till

de båda öarna och lägga ut fågelmat. Under nästa år kommer våtmarken att utvidgas rejält.
Nu är det gravänderna som dominerar - ett drygt hundratal finns runtom våtmarken.

En fjällvråk slog sig ner i en ek och en ormvråk i en björk. En ensam sångsvan hade landat mitt i en nyplöjd åker. Vi får hoppas att det går väl.

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback