Kamerans under eller kameran 'sunder'

Som vanligt välutrustad skulle jag få ett par tre timmar till fågelskådning när Lilia var på föredrag i Varberg denna söndagseftermiddag. Jag blev stående i Galtabäcks fågeltorn i gott och väl en timme, ivrigt spanande efter den nilgås som setts därifrån tidigare. Det blev tji, inte heller några berglärkor gav den allra minsta distraktion. Skådare kom och gick men jag stannade kvar. Isvindarna hölls utanför jackan och kapuschongen. Så ringde Lilia, långt innan avtalad tid och jag började packa ihop. Men innan jag nått trappans fot, återkallades jag upp i tornet: jaktfalken sitter på en stör caa 700 meter bort! Den har varit i grannskapet ett bra tag och jag har sett den ett par gånger förr men det var ändå en högtidsstund.

Jodå, ganska stilla satt den på en stängselpåle, sträckte på vingarna lite då och då men stannade kvar. Vi beundrade den, kommenterade detaljer i fjäderdräkten och njöt i största allmänhet av uppenbarelsen. Upp med lilla Nikonkombinationen av kamera och adapter till Zeisstuben. Tydlig och bra bild förväntades, ljuset skapligt och avståndet, mja, det fick duga.

Då sa' kameran sxrrr. Något kugghjul kuggade inte i -  det gick inte att ställa in varken skärpa eller zoom. Inget hjälpte,  jag stod med ca 3 hg skrot i handen. Canonkameran var förstås med men att  fota på så långt avstånd med ett teleobjektiv ger inte särskilt god utdelning. Så här blev det dock:


På Nikon tyckte man inte det var någon idé att reparera de slirande kugghjulen, särskilt inte som detta fel tidigare åtgärdats - på garantin. Återstår att ... kanske kan Minox' lösning vara något att tänka på: en
specialtillverkad digitalkamera som man sätter på okularets plats. Ska man skaffa ny digitalkamera och därmed också nytt adaptersystem kostar det över 6 000:- Minoxvarianten kostar knappt 3 500:-

Håstenskyrkan i Varberg fungerar nu som katolsk kyrka varje söndag kl 17.00. Fortfarande firas mässa i Falkenberg varannan söndag i Hertings kyrka.

Sångarbröderna är ju namnet på den nya manskör som jag övar i varje måndag 19.00. Imorgon onsdag 4/3 blir det första historiska framträdandet på Falkbergets pubafton kl 19.30. Just nu är vi tretton gubbar i varierande åldrar som känner glädje och kamratskap under Halim Koshis ledning. Repertoaren är ännu ganska lättsjungen: Music, music, music eller flerstämmig kanon på Bä bä vita lamm är bara några av de snart 20 låtar vi prövat på. Eftersom de flesta aldrig sjungit i kör tidigare, är glädjen (och förvåningen) stor över att man kan prestera så välklingande musik.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback