Madrasser och mardrömmar

Kommer jag att minnas vintern 2009? Nu är det i alla fall kallt så det förslår. Jag gissar att min analoga, rostiga, runda  termometer försöker visa att det är -12 grader ut just nu mitt i natten. Den katolska mässan firas nu varje söndag i Varberg men bara varannan vecka i Falkenberg. Ny kyrka är Håstens missionskyrka, som välvilligt lånas ut. Jag gissar att detta är i väntan på den nya kyrkan som ska byggas ...  någon gång.

När jag klagade över ryggsmärtor i nyleigen, frågade David vad jag hade för madrass. Hmmm, en 1,5 cm "tjock" eller snarare tunn bäddmadrass. Det har jag späkt mig på de senaste åren, alldeles ovetande om att man kan ha en tjockare och betydligt bekvämare dito. Så nu har jag det. Lilia har haft större medvetenhet om madrassernas betydelse; hennes Tempurmadras kändes dock inte helt OK när den utvärderades i ljuset av den nya jag skaffat. I (inte på) en Tempurmadrass känns det som att ligga i en gipsvagga som ännu inte riktigt stelnat: mjukt, fast, varmt, som i en form och med vissa svårigheter att ändra ställning. Vi hoppas att någon förbarmar sig över denna ständigt frottéskyddade innemadrass på Blocket, t.ex. Nu har Lilia också en mer vanlig bäddmadrass. Den stora fördelen är att man kan vända sig i sängen utan att kämpa mot alla mörkrets makter. IKEA, ja vad vore vi utan Kamprads miljardverksamhet? Kanske m,an slipper mardrömmar på en Sultan Tuvebo?

Sverige har begåvats med en helt ny art, alltså en fågel som inte tidigare, så vitt man vet, varit här. Gulbrynad sparv heter den och håller normalt till i östra Sibirien. Kanske har de förhärskande ostliga vindarna fört den västerut. Nu finns den i närheten av Järvafältet i Sollentuna och hundratals skådare spanar in i terrängen. Det är 51,3 mil dit säger Hitta.se. Det är för långt för en lärare med ett par dagars jullov kvar och massor av uppsatser som ännu inte är rättade. Så här ser den ut.

Hemmomkring rör sig mest blåmes och talgoxe, Men ibland kommer en flock andra  småfåglar farande:


Jag fick nöja mig med några gråsiskor som knaparade frön i en torr fröställning.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback