Ha, ha, redan måndag!

110 mil i bil på en dag är lite mycket för oss tågresenärer - eller är allmänkonditionen bara bräcklig? Men lite dagen efter känns i hela kroppen. Jag har funderat på upplevelsen av att ha sett denna sällsynta gulbrynade sparv - låt vara i en knapp minut. Men ju mer jag tänker på det så är själva upplevelsen tillräckligt stor för att vara värd besvär och kostnader (fast då har jag inte räknat med avgiften för jordens undergång och mänsklighetens utplånande och kostar på mig att var politiskt inkorrekt - och skänker en tanke åt alla de forskare som har ett annat perspektiv; hade det varit omröstning i världssamfundet hade vi väl stolta suttit på vår egen inlandsis). Att jag tidigare känt en viss tveksamhet hänger ihop med det välkända axiomet att en kostnad alltid är värst innan man haft den.

Skulle jag göra om äventyret? Har faktiskt god lust men då skulle jag ha god tid en s o l i g  dag så att jag fick fina bilder. Fotonöjet för dagen bestod i en ryttlande  tornfalk.





Det gråa eftermiddagsljuset fram emot halv fyra på eftermiddagen tvingade mig att fotografera med ISO 3200 - så kan man lättare förstå det brus som ändå finns i bilden. Kameran, Canon D50, klarar ett ISO på 12 800 med, efter vad expertisen bedömer, ganska överkomligt brus. Den tidigare, 400 D klarade 1600 ISO.

Nu har jag varit med i en manskör i Falkenberg under höstterminen. Ikväll var det andra samlingen på det nya året och flera nya deltagare fanns med. Operetter står på programmet- något som känns inspirerande och dessutom lockande för den lite äldre publik som kommer ihåg titlar som Vita hästen, Glada änkan och andra klassiker. Det finns plats för fler sångare - gemenskapen är påtaglig liksom glädjen. Vår ledare,
Halim Koshi, är det skickligaste och mest inspirerande körledare jag har haft under snart 50 år i körbänken. Ett TV-inslag presenterar honom och hans bakgrund i krigets Sarajevo. Sångarbröderna, som nämns i inslaget, har nu blivit verkllghet och med stor målmedvetenhet övar vi.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback