Detta att vara ledig mitt i veckan

Jo, jag trivs på jobbet, oförskämt bra. Men att vara ledig en dag så här är också riktigt skönt. Kanske denna vecka har varit särskilt jobbig med ett "Öppet hus" i tisdags kväll och en sen konferens igår. Dessutom var det ju körövning i manskören i måndags, så det är inte att undra över att man är ganska avslagen. Efter de tre inslagen är man nog lite utslagen. Och så påminns jag av att Morris behöver mycket uppmärksamhet, långa promenader och aktiviteter av allehanda slag för att han ska må bra i huvudet. Dessa tankar har kommit till mig via diverse pudelhemsidor: kunde det vara en god idé att skaffa en pudelvalp redan nu så att den gamle lär upp den nye? Den rekommendationen får man både från hundböcker och kennelägare. Lilia har dock en avvikande mening.Så länge jag jobbar blir det ingen valp!

Spotify spottar på. Efter att ha lyssnat på jazzmusik - det finns över 28 000 inslag under denna rubrik, har jag nu gått över till Bach: Fuga i d dur - på elgitarr, exekverat av  André Bénichou. Jazz guitar Bach heter skivan, eller heter det albumet numer?
Den ena välkända tonslingan efter den andra smyger sig på en från Fendergitarren (det är väl en sådan alla har?) Det som är lite oförutsägbart är mer stimulerande.

Att ha tillgång till praktiskt taget all musik så enkelt och gratis är både omvälvande - och i en mening självklart. Den nya tekniken har tagit det ena språnget efter det andra. Det är så att man får en känsla av att det inte är verkligt, att det bara är virtuell musik som strömmar fram ur högtalarna och att jag själv har reducerats till en avatar,dvs. en elektronisk representation av någon ... (och nu bortser jag från den hinduiska betydlesen av ordet).

Då är det bra att tänka på att det var ovanligt kallt i vinden idag på ett ganska fågelfattigt Morups tånge och att Morris drog kraftigt i kopplet. Troligen var den nio månader gamla pudeltik som vi mötte vid parkeringen lite senare som satt igång honom. Morris är ingen avatar. Här är han ca fem år yngre på denna sommarbild:



Lugn och värdig ser han ut och duperar oss genom sitt lugna yttre. Jag ska köpa en ny köttkorv hos Thuressons istället för den som vår pudelvän så oförmärkt nappade åt sig. Och det får väl räknas för lika: att vara en pudel när man nu inte kan göra en.



Kommentarer
Postat av: Nyfiken

Vilken kör är det du är med och sjunger i?

2009-01-25 @ 19:13:23
Postat av: Anonym

Hej!

Den heter Sångarbröderna och är en helt nystartad (hösten 08) manskör i Falkenberg. Vi övar varje måndag 19.00 - ca 20.00. Nya medlemmar är mycket välkomna till Falkberget (ett motell där vi får vara).

Vi befinner oss på nybörjarstadiet men vår körledare Halim gör oss påtagligt säkrare.



/Hans

2009-01-25 @ 22:58:45
Postat av: emelie

Hej! jag undrar om du har läst "den gudomliga komedin" du skrev ett inlägg om dante lagen förut. Jag undrar om du skulle kunna hjälpa mig med ett par frågor om denna skrift?



1. skildringen av Ugolinos öde rymmer flera råa detaljer. är detta ett exempel på realism i vanlig mening?



2. i helvetets nionde krets har Dante placerat förrädare som Judas och Caesars mördare - samt ärkebiskop Ruggieri. Vad exakt kan ruggieri ha förått? fundera!



3. utgå från Dante och gör din egen helvetestratt för modernt bruk, d'r du rangordnar dödssynder och andra brott.





vore kul om du kunde hjälpa mig! kram

Postat av: Hans

Hej! Jag la' in ett svar på din blogg. Hoppas det är OK.



/Hans

2009-02-03 @ 19:01:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback