Vårtecken

Sol, frost i gräset och klar himmel - vintern har inte dragit förbi ännu. Imorgon skulle det visst bli mer snö. Efter hundrundan blev det en fågeldito. Morups hallar var sig likt - de enda nykomlingarna var ett par strandskator. Bättre utdelning blev det på Morups tånge. Ett tiotal tofsvipor, nästan lika många större strandpipare, ett par kärrsnäppor och ett tjog gravänder. Drygt. Över vattnet rullade storspovens  drillar för första gången som jag har hört dem i alla fall. Ett par starar sällskapade med en flock björktrastar. Så far det som vanligt de oräkneliga "vitfåglarna", mest gråtrut samt gräsänder. Men där fanns också ett par som avvek, ett snatterandspar:



Lite osäker var jag dock: hannen ska också ha en vit "sockerbit". Det var först när paret uppsökte en sten att sova på som den vita vingspegeln kunde ses. Snatteranden betecknas med Hf 4, vilket betyder att det är en häckande flyttfågel. 4:an betyder att det finns något mer än 100 par i Sverige.

En del toppskarvar finns numer ute på skäret vid Morps tånge. Det var bara fem, sex år sedan de betraktades som sällsynta rariteter. I mitten sitter en med "häckningstofsen" rest. Annars är de slankare, mer smalnäbbade och mindre än de betydligt vanligare storskarvarna.




Det blir en englandsresa for mig i mitten av mars - söndag till onsdag. En av kollegerna fick förhinder, varför jag får rycka in. Då får jag väl äntligen tillfälle att se
Shakespeares teater. Det är underligt att vi inte åkt till England på senare år. I början av 80-talet bytte vi hus med en engelsk familj i Hove, som ligger sammanbyggt med Brighton. Det blev fjorton oförglömliga dagar på Englands sydkust. Dessförinnan har jag varit ett antal veckor på ett engelskt franciskanerkloster i södra England men det var under gymnasietiden. Den gången hann jag med att lifta till Oxford och därefter till Stratford on Avon, Shakespeares födelsestad. En vacker dag ska jag skanna in alla diabilder från de resorna.

Min nyaste TV-favorit är Fredrik Skavlan, denne unge norrman som leder talk shows på ett sätt som påminner om den engelske nestorn Parkinssons hantering. Som väl är det möjligt att se de gamla programmen på nätet.

 



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback