Kulturfrossa

Vi har hunnit med en del. Vårt näst sista besök på konserthuset i Göteborg (16/4) den här säsongen innehöll verk av Atterberg, Glazunov och Mendelsohn. Atterberg hade vi inte hört så mycket tidigare och det lär väl dröja innan vi gör det igen. Man kan inte gilla allt. Glazunov (+ 1936) beskrivs i programmet som en av Rysslands mest aktade tonsättare och en älskad pedagog. Akexandra Soumm tolkade hans violinkosert.  Mästerligt av  denna 20 åriga flicka. Stående ovationer och extranummer av Paganini, där gränserna för det möjliga föreföll överskridas flera gånger.  Mendelsohns symfoni nr 3, 'Den skotska', avslutade kvällen. Härlig musik. Den hörs via Spotify i bakgrunden via min dator med English Chamber Orchestra under Leopold Hager. På konserthuset var det John Storgårds som dirigerade.

Jag läste idag att det pågår diskussioner om att få Spotify via mobilen och att bl.a. operativsystemet Symbion skulle vara en förutsättning. Det är just det jag har - för att kunna ta emot alla larm om fåglar. Men David visade mig sin nya iPod Touch när vi hälsade på hos honom och Johanna i Stockholm förra helgen. Där fick han mig, dvs. jag får skriva om min önskelista. En iPod Touch är en liten dator där man kan lagra musik, filmer, eböcker, spel och en massa annat. Jag ser genast möjligheten att lagra ner 'poddade' radioprogram som man inte haft tid eller möjlighet att lyssna till.
Spotify skulle också kunna bli tillgängligt på denna manick, trodde man i DN idag.

Förra helgen var vi alltså i Stockholm. Det blev en rejäl provtur för den nya Yarisen, men den är en mycket bekväm och tyst bil - och dessutom miljlöbilsklassad och därmed billig att köra.


Det gick hela lördagen till köra dit men då  är tre felkörningar inräknade. GPS-en hängde inte med men det berodde nog på att den sista delen av resan
skedde i tunlar som är så nya att de inte finns i minnet.  Som vanligt får jag inte vara med på bild. Det var dock en underbar pestolax.

På söndagen var vi på Waldemarsudde och besåg en underbar Carl Larssonutställning. Nu finns den även i min bokhylla i form av den 2,3 kg tunga utställningskatalogen där alla verk plus ett antal intressanta brev finns med. En riktig praktbok blev det. Har man möjlighet att komma dit ska man inte missa tillfället.

Att köra över 100 mil med bil tar på krafterna. Inte ens på tisdagen hade jag hämtat mig utan tvingades avstå fågelkursen.

Men på onsdagen var vi på Falkenbergs teater = bio mm. Trevlig salong med bekväma stolar. Vi såg Vilhem Mobergs Änkeman Jarl. Ja, ja, den var väl rätt okej, särskilt som publiken snittade sådär en 70 år och där alla skulle kunna ha kommit i kontakt med änkeståndet på ena eller andra sättet. På lördag ska vi se I väntan på Godot på Stadsteatern i Göteborg. Sedan är det inget förrän den 28 maj då konsterthuset i Göteborg väntar på oss igen. Tyvärr hinner jag inte läsa alla böcker jag skulle  vilja, men det får jag väl vänta med tills jag blir pensionär på heltid.

Nu har det varit vårväder rätt länge. 25 grader i skuggan men regnet uteblir. Nu måste det komma snart annars hotar torka.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback