Omvälvande musik

I torsdags var vi på konserthuset i Göteborg: första gången för den här årssäsongen. Vi fick behålla samma platser men våra gamla vänner från Onsala för 30 år sedan, soom rokat sitta alldeles framför oss förra året, hade visst bytt dag. Nå, det är alltid lika spännande. Ofta får man vänja öronen vid något helt nytt. Denna kväll var det 76 minuter Turangalilasymfoni av Messiaen. Här är ett kortare smakprov från You tube. Gustavo Dudamel, chefsdirigenten håller taktpinnen. Bara han är en upplevelse av stora mått.

Konserten fortsatte i Vasakyrkan med Kvartett för tidens ände men den fick vara för oss; det var ju mindre än en månad sedan Lilia fick sin nya axel inopererad. Istället gick vi till handikappparkeringen och fann att alla bilar där blivit lappade, trots att giltiga parkeringstillstånd var synliga. Idag, några dagar senare, har parkeringsanmärkningen à 900:- blivit riven av polisen - inte för att vakten missuppfattat handikapparkeringen utan för att han skrivit fel belopp.

Messiaen var mycket intresserad av fåglar och i vissa verk kommer det tydligt fram. Om jag skaffar CD:n och lär mig fler fågeldrillar, kanske jag kan urskilja en eller annan vårfågel i det mäktiga musikverket.

En sällsynhet missade jag: prärielöpare. Den uppehöll sig sydost om Halmstad och hade varit ett par dar på samma nysådda åker. Klas rapporterade därifrån och såg den lilla sällsyntheten flera gånger. Men så kom sparvhöken, som bevakat fågelflocken mest hela dagen enligt uppgift och sedan syntes inte prärielöparen av mer. Den hade ändå gått i sällskap med tre betydligt större brushanar men nu var dessa ensamma kvar.



Några intressanta fåglar har jag inte fofograferat men lite spindelnät i motljus får duga.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback