Klykstjärtad stormsvala

Rubriken har något magiskt över sig. Alla vill se den, även om man sett den åtskilliga gånger. När förmiddagens bestyr var överståndna kunde jag med gott samvete ägna lite tid åt havsfåglarna nere vid Glommens sten. Solsken och blåsig sydvästan skulle borga för en lyckad middagsskådning. Några jag mötte hade inte haft särskilt stor lycka.

Jaha, men det var ju i alla fall vackert väder och en ny vintermössa med fuskpäls på skulle invigas. Och jag inbjuder favorithelgonet Franciscus att vara med. Och så dyker den första havssulan upp, smäcker och vitblänkande. Den drar söderut liksom de flesta. Men en svart smalvingad fågel pilar på stela vingar mellan vågbergen norrut i "lirflykt". Medan jag försöker få in den i kameran har den försvunnit och när den väl syns igen har den kommit en mil norrut och då ... Kunde det vara en mindre lira, helsvart som den var? Inga bildbevis.

En glad dalmas slog sig ner och tillsammans försökte vi utforska nordhimlen. Han ser den först, den klykstjärtade stormsvalan. Jag får upp kameran och på några sekunder har den levererat ett drygt 20-tal bilder.  Någon ska väl duga!


Strax efter kom ett halvt dussin dvärgmåsar snabbt in mot och förbi oss, tärnlikt smalvingade. Svårt att få fokus på dem, lågt mellan bränningarna.


Så växlade sceneriet och ett drygt trettiotal krickor kom fräsande genom vågdalarna. De gröna vingspeglarna blänkte till i solskenet.



Två prutgäss dyker upp från ingenstans alldeles över våra huvuden och drar ut över havet. Nu har det hänt en hel del på en liten stund. Och så kröns bilden av fyra gråhägrar som kommer i patetisk lågflykt över vattenmassorna i långsamma rörelser. Har de sökt den låga positionen bara för att spara krafter? De brukar ju vanligen flyga ganska högt.

Så går en skådardag än från vår tid och kommer icke mer. Jag sänder en tacksamhetens tanke till den Franciscus som predikade för fåglarna. Sämre sällskap kan man ha.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback