Sommaren - den var ju i början av maj, kommer du väl ihåg!

Det har hänt förr. Nu när det är 20 grader i skuggan, Morris ligger på det skuggigaste stället och sover och Lilia sitter med en bok - i solen - det är då sommaren är som bäst. För även om det fortsätter, kommer värmen till slut att tvinga oss stänga balkongdörrarna, alla fem och de andra också, för att vi ska få andrum. 20 grader i skuggan, det är precis lagom svalt. Eller om det blir en regnkall besvikelsesommar i yllets tecken? Ja, då kan man minnas maj. Då skulle man varit ute, då skulle man ha skött om sin täppa, odlat sin kål och ... gillat läget. Men i denna maj månads skönaste tid har man sällskap med ca 60 elevers nervösa nationella uppsatser. Här får man se vad de tre årens svenskundervisning har åstadkommit. Men det är knappast mitt fel om någon missuppfattat ämnet. Möjligen om någon fortfarande inte kan skilja de och dem åt känner jag ett stygn av dåligt samvete. Ytterligare genomgång, lite uppmuntrande tillrättavisning, det hade nog inte varit fel.


Jag sitter fortfarande med bilder från Öland. Några arter är jag osäker på. Men det kommer nog.

Svarftvit flugsnappare - jag vet inte hur många sådana som jag såg. De kom ideligen. Uthungrade efter en nattlig färd över ett regnigt Östersjön.


Denna lilla sångare höll till i trädtoppen på ett av träden som omger den lilla dammen, ca 600 meter norr ut från vårt hus. Nu har vi hittat en väg så att även Lilia kan ta sig dit. Men idag hade man släppt ut hästarna och då känns det inte bra att ha en 13 år gammal pudel med sig, särskilt som ena benet viker sig på honom lite då och då. Ack sköra ålderdom ...



Lövsångare från lilla dammen. Där satt den som en annan koltrast och flöjtade sin vemodiga revirsång.

Tillbaka till minnena på Öland. Vem kan säga vad detta är - den fanns i fyrträdgården på Ottenby: en ärtsångare?


Om en månad är jag pensionär vid det här laget, lite drygt till och med. Det ska bli mycket intressant att se om - och vilken i så fall - känsla soom infinner sig då. Man måste ju kunna svara på - "Hur känns det nu när ... ?"
Är man lite stelare i benen eller bara mer sugen på en chokladkaka? Det ska bli intressant att se.

Det verkar vara dags för kaffe. Kanske hittar jag en liten bit av den mörka choklad Lilia, enbart av hälsoskäl (!) har gömt i ett köksskåp.

Kommentarer
Postat av: Ronnie

Hej igen Hans! Nä, jag kan inte hjälpa dig att identifiera din fågel, men fina bilder är det. Vi gjorde en liten utflykt, hustrun och jag, ikväll till Trönninge ängar och där gjorde jag förnyade försök att fota genom tuben, men autofokusinställning i kameran gör det ganska chansartat. Kul ändå att försöka. Annars var det inga rariteter, utan de vanliga vadarna, med den mindre strandpiparen som mindre vanlig gäst. Det bev dramatiskt i skrattmåskolonin, när en kråka gav sig på och tog livet av en av medlemmarna under övriga måsars skrän och upprepade stördykningar mot honom. Men han lät sig inte bekomma utan fullföljde dådet och kalasade länge och väl på bytet mitt i församlingen. En närstudie i naturligt beteende, kan man säga. Att kråkor är så mycket rovfåglar hade jag inte klart för mig. Dock försöker jag bättra på mina glesa kunskaper genom att dagligen läsa ett stycke i I fåglarnas värld av Ullman, som jag köpte på Öland. En vacker och trevlig bok. Må väl och njut av den återstående arbetstiden ;-) Jag skymtar gränsen ännu något år bort. Hälsningar Ronnie

2008-05-14 @ 22:46:04
Postat av: Hans

Ronnie!

Jag rekommenderar utställningen med Brutus Östling på Falkenbergs museum.Den pågår hela sommaren.



Mvh Hans

2008-05-18 @ 12:08:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback