Sommaren är här

Äntligen vände det. Värmen är nästan här, vänliga vindar. Fast det har varit skralt på fågelfronten, kanske tills nu. Ikväll såg jag den första tornseglaren för året, kanske kommer resten av flyttfåglarna med värmen.

Utefter havsbadet är fågelfaunan välkänd: några törnsångare, ängspiplärkor, hämplingar och gulsparvar. Och så några till, ganska vanliga. Gulsparven satt och poserade

Alla fågelbilder måste ju inte vara unika. De kan istället spegla den flygande fauna vi har omkring oss. Så idag satt gulsparven där i toppen högsta tallbusken, inte särskilt högt med andra ord. Med havet i bakgrunden och en blå himmel var det egentligen ett härligt tillfälle att stifta bekantskap. Tre minuter är en lång tid för en fågel att sitta ganska still på samma ställe. Det är i vart fall en lång tid för den som ska hålla ett 300 mm objektiv + extender riktade mot objektet. Det blev naturligtvis en massa kort i onödan.

Ängspiplärkan måste ha ett bo med ungar för den flyger med larver i näbbet gång på gång. Så sätter den sig och liksom visar upp sitt byte, innan den hastigt försvinner ner bland markvegetationen.


En av de franska lärarna som besökte oss för några veckor sedan, skickade en rejäl fransk fågelbok - så nu kan jag förkovra mina språkkunskaper. Pipit des prés heter den på franska. Det lilla ficklexikonet räcker inte långt om man ska få veta något den vägen. Jag får skaffa ett rejält lexikon!


En vildkanin dyker plötsligt upp, kontrollerar att ingen fara hotar och skuttar vidare.
Nu har Eurovision song contest tagit slut, Ryssland blev vinnare. Bråda dagar för Putin.

På eftermiddagen reste Lilia och jag till Vapnö - stor marknad där. En utflykt är aldrig fel. Vi hann nog inte se allt men det gjorde inte så mycket. japanska sågar verkar fortfarande vara på modet och IVT värmepump hade vi redan. Hllonplantor från Harplinge ... det låter gott. Jag har fått ett telefonnummer. De gamla sorterna smakar bäst.

På slottet servrades våfflor med sylt och grädde. Det blev en skön kaffestund under ett skuggigt träd alltmedan fontänerna spelade. Dvs. exemel på hur man kan ordna en egen trädgårdsfontän. Men det hade vi ju en redan. Vi har dock ingen pool på 8 x 4 m med alla tillbehör för så där 140 000:-  Men en sådan ville v i inte ha, sa' Lilia. Det räcker med våfflor och kaffe.


Kommentarer
Postat av: Ronnie

Hej Hans! Då var ni inte långt härifrån idag, men det kan väl bli våfflor vid nåt annat tillfälle. Dina bilder går ju inte att toppa, så jag får nöja mig med att högljudt glädjas över min lilla obs ikväll, under promenaden i Vilshärad - en, nej många rosenfinkar. Många hördes utan att synas, men till sist fick vi syn på en hona sittande i en buske lugnt och stilla och "pipande". Jag vet ju att den häckar i området, men det har ändå inte blivit av att åka ut och leta, och så kommer den till mig så här. Då blir man lite glad.

Hälsningar Ronnie

2008-05-25 @ 22:47:29
Postat av: Hans

Hej Ronnie!



Ikväll chansade vi, Hkas Göran och jag på att få höra sommargyllingen. Jag var på plats redan 19:30 men fick vänta i knottmolnen ända till närmare 22:00 innan vi hörde undret. Klas Göran är rätt säker på fågelläten.

Skipås naturreservat var ett mycket fint ställe. Är det i närheten av där du bor?

/Hans

2008-05-27 @ 00:15:09
Postat av: Ronnie

Hej Hans! I kväll gjorde vi ett försök med Gyllingen i Skipås men hade ingen tur. En fin promenad blev det dock, med fika och utsikt och diverse annan fåglalåt. Exakt var var ni när ni hörde den?

Nej, jag bor inte i Steninge men väl i närheten av flygplatsen (Halmstad City Airport!)

Hälsningar Ronnie

2008-05-28 @ 22:13:23
Postat av: Anonym

Hej!

Den var där tydligen morgonen efter vår lyckade kvällsvisit. Vi åkte in mot Skipås naturreservat mot öster efter att ha passerat sista Ugglarpsrakan. Först var jag uppe vid parkeringen men gick senare ner i den högstammiga lövskogen mot bron (vet inte om jag såg någon bro, men där hade den hörts under eftermiddagen). Knottrig väntan till 21.45 men sedan kunde Klas Göran och jag höra den.

Idealisk biotop, det kommer väl fler?

Hälsnignar Hans

2008-05-29 @ 00:09:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback