Ha - en ledig dag!

Så kom då den dagen då inga elever krävde ens uppmärksamhet. De tog studenten igår och kommer aldrig mer igen! Fast det sista var nog inte riktigt sant. En del kommer aldrig mer igen men några som ska reparera ett och annat som sjukdom eller liknande medförde att allt inte blev helt färdigt. Och bra många måste bara komma och hälsa på, de kan inte hålla sig ...

Att få sova till nio, bara det. Men sommarlovet är inte här ännu, det skiljer ett hundratal arbeten som elever ska lämna in i dagarna. Dessutom ligger det några högar med novellanalyser som jag just har börjat med. Det lät väl flitigt och bra. Och så kollegans nationella prov som ska granskas. Man kan hålla sig ...

Jag fick en ros och en liten söt bukett - med lite vatten i plastpåsen omkring stjälkarna (tack Elin och Julia, utan er hade det inte funkat). Men rosen gjorde mig ont, den åkte ner i min väska som den var. Först flera timmar senare, när jag mött Lilia och väntat på hennes läkarbesök i Göteborg, kom vi hem. Men senare på kvällen hade den slokande rosen rest sig, spänt ut sina blad och börjat dofta. Och dagen efter står den stolt och är ett påtagligt minne från en av de många ungdomar som håller oss gamla lite yngre än vi tror att vi är. Tack LInnea!

Så var det den obligatoriska cykelturen. Det begagnade 70-300 mm-objektivet får duga, det är lättare och det händer väl ändå inget dramatiskt. Det gjorde det kanske inte heller, men en törnskata har jag inte sett på Glommens strand ännu i år. Jag hade önskat att jag haft det andra, det är skarpare.
Men vad det var för en fågel såg jag först nyss när den knepiga motljusbilden släppt ifrån sig sin information:

Tidigare på dagen kom en rapport om svartpannad törnskata ett par km längre norrut, men den blev aldrig bekräftad.

En annan rapport fick mig att reagera: svarttärna i Munkagårdsfloen. Det tar knappt en kvart att köra dig. Dör var den och några andra skådare. I snabba kast flög den svallikt lågt över vattenytan och fångade insekter,



Så försvann solen långsamt i nordväst i ett guldrött skimmer. Sommaren är här. I morgon blir det antagligen 30 grader.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback