Franciskus

Franciskus ja, var ett av de mera framträdande helgonen från medeltiden. Främst vill jag minnas hans relation till Kristus, som han ville efterlikna i sitt leverne. Som skådare kan man gärna minnas hans förhållande till djuren, inte minst fåglarna:

         

Den mindre bilden är målad av Giotto, den större hittade jag ingen upphovsman till, den verkar vara inspirerad av Giottos. Egentligen går detta intresse för Franciskus tillbaka till min gymnasietid, då jag fick möjlighet att under ca fem veckor bo på ett kloster i England, ett franciskankloster. Det var en mycket annorlunda "semester", möten med människor som tagit livet på ett särskilt allvar och avsagt sig ägande och äktenskap och istället blivit kallade att gå in i lydnaden mot den Herre som älskar den, djupt troende människor som också hade oväntade svar på gymnasistens frågor. Det är drygt 45 år sedan detta hände. Och nu kan jag uppleva att cirkeln sluter sig något när jag står där bland fåglarna, ja, på ett sätt som en av dem och som nästan kan höra Franciskus' predikan.



Ett tofsvipepar gjorde utfall mot Morris och mig när vi uppenbarligen kom för nära. Småningom såg jag ett par ungar på andra sidan gränsen till fågelskyddsområdet. De lugnade sig när vi fortsatte bortåt.

Viken är full av fågelfamiljer: ejderpar med långa rader av ungar, grågäss likaså, gravänder och många andra som vallar sina kullar. Fortfarande ligger fiskmåsarna på sina reden - hoppas att vänderändringen inte höjer vattennivån för då ligger de illa till.



En småtärna med sin gula näbb och vita panna - tar igen sig på en sten rätt långt ut. I viken intill går rödspov


och en bit bort en annan. Likheten med myrspov är stor men jag tror att detta är en rödspov pga de längre benen och den långa, nästan raka näbben. Stjärten ska vara svartvit - så mycket man nu kan se medan myrspovens dito är tvärbandad. Synpunkter är välkomna!




Kommentarer
Postat av: Ronnie

Hej Hans!

Din hemmiljö tycks härligt rik på motiv, fast alla bilderna är nog inte tagna vi stugknuten, och det ska ändå ett tränat öga och en säker hand till, för att fånga dem med kameran. Du lyckas ofta väldigt väl. Vid min stugknut är fåglarna nu helt dolda av grönskan och jag får koncentrera mig på att med hörselns hjälp försöka urskilja arterna. Nyttigt träning det med. Och jag hör allt fler, om än inga nya kryss direkt.

Hälsningar

Ronnie

2008-05-20 @ 14:12:54
Postat av: Anonym

Morups tånge ligger på cykelavstånd - det var därför vi flyttade hit. Men hela Halland är fullt av spännande lokaler - kvällens fågelkurs utspelade sig i Spannarp, där vi lyssnade efter fåglar i skogen. Det blev törnskata, göktyta, taltrastar, trädpiplärka, buskskvättor och några till. Kring stugknuten har vi väldigt få fåglar - det tar sin tid för dem att hitta nya ställen.



Hälsningar Hans

2008-05-20 @ 22:28:32
Postat av: Anders W

Tack för förtydligandet!, Nu vet jag mer än jag gjorde för bara några dagar sedan. Relativt klostersemester i tonåren framstår min konfirmationsresa till Weymouth i södra England som väldigt futtig, även om jag minns den som spännande då. :-)



Trevlig helg!/Anders


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback