Mera vår!

Solen segrade och med blåsten hamnade bakom en bastand plankvägg i fågeltornet. Själv hade jag en fantastisk utsikt över Munkagårdsfloens rika fågelliv. Oräkneliga skaror av gravänder, gräsänder, kanadagäss omgav de båda roständerna, ett brunandspar, bläsänder - ett tjog ca, fyra mindre sångsvanar, starar och lärkor i skyn. På avstånd anande annan skådare en kungsörn. Tydligt såg vi pilgrimsfalk, röd glada, fjällvråk och ormvråk. Ja, där var ju många fler men själva känslan av alla dessa fåglar var så mäktig.

image653

Mitt i bild syns en brun fågel, en rostand. Frågan är om dessa båda änder är parkrymlingar eller rentav vilda. De saknar ringmärkning i vart fall.

image637


Sångsvanarna var många och i vissa fall kunde man urskilja hela familjer med förra årets ungar i sällskap.
Efter en stunds letande hittade jag alla fyra tundrasvanar eller mindre sångsvan, som de också kallas. De ska längst upp i norr, dit för övrigt en hel del sångsvanar också ska förflytta sig för att häcka.
image638
Tyvärr är inte skärpan så bra, men den mindre sångsvanens näbb skvallrar om vad det är för en art - den har mindre gult på näbben än sångsvanen.

Jag kanske ändå ska ta med roskarlen från i förrgår ute på tången. Ingen vidare bild men som vårtecken är den minst lika värdefull som resten av de flygande vännerna. Den är dock skygg och svår att komma nära. Jag borde haft med mig ett stativ!

image639

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback