Kulturvecka

Mitt i regnet och rusket dyker det upp en hop kulturevenemang. I söndags hade vi bestämt att åka till Akvarellmuseet i Skärhamn för att se sista dagen av utställningen Bilden, barnet och berättelsen. På vägen firade vi mässa i Kristus Konungens kyrka och träffade flera goda vänner. Tyvärr missade vi msgr Lars Cavallins undervisning.
image640
Barnboksutställninge var överraskande intressant och innehållsrik. En guidad tur var nyckel till det hea - kanske det bästa vi hört på mången god utställning. Det var ju längesedan vi satt och läste barnböcker och massor av nyheter fanns att beskåda - ja, frågan var om det överhuvud var något som vi kände igen från "fornstora dar". Vad sägs om Carll Cneut, belgisk konstnär och hans fantastiska bilder - inte bara för barn. En annan, för mig ny bekantskap, var Gunna Grähs. Hennes bilder och texter var mycket inspirerande. När jag letade på nätet fann jag en uppsats om henne som kan vara intressant att läsa (Bildens betydelse i barnboken).

image641
Dansken Cato Thau-Jensens bilder  satte   fantasin i rörelse. En annan inspirerande dansk tecknerska är Dorte Karrebaeck. Norrmannen Svein Nyhus bok om flickan som inte syntes var riktigt gripande.

På måndagen var det dags för teater - Nord-ost på Folkteaterns Lilla scen. Det var en historia om ockupationen av Duvbronikteatern i Moskva. En recension.  En klass var med. 70 minuter förtätad ockupationsstämning för oss som i vanliga fall är ljusår från dylika väldsamheter - något att tänka på.

Så var vi på Konserthuset i torsdags och var med om en fantstisk musikkväll: Pinchas Zuckermans violin med tolkningar av Bach och Bruch. Till sist Gustavo Dudamels tolkning av Bethovens sjunde symfoni med en ungdomlig vitalitet som för tankarna till rockorkester! Kanske lite djärvt med väldigt uppfriskande. Mer sådant!

image642

Fågelskådning har det blivit mycket tid till. Men strandskatorna är livliga och flyger över huvudet på en lite då och då. Våren är på väg. Bland ogräset i rabatterna är krokus och påskliljor redan långt komna. Vore inte min hög med orättade uppsatser så grymt hög kunde jag gärna lagt mig på alla fyra ett tag.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback