Nationalnyckeln

Sommaren har fått ett nytt innehåll: jag tittar på fjärilar. Var gång Morris ska ut tar jag kameran men denna gång får det räcka med det mindre Tamron-objektivet, 55 - 200 mm. Det är kanske lite löångsamt med det har en härlig skärpa, nästan i klass med det månfalidgt dyrare 300 mm objektivet. När jag tömt kameran är det "bara" att jämföra med Nationalnyckelns fjärilsbok. Det blir spännande upptäckter.

Idag fick jag fatt på en Citronfjäril som satt stilla. Det brukar de sällan göra men är otroligt snabba att förflytta sig. Den långa sugslangen sitter hoprullad som en lakritsrulle enligt Nationalnyckelns dagfjärilsbok. Nu används den för att suga nektar ur blommorna.


En annan kvick fjäril är hedblåvingen. Har man tur kan man fånga någon som satt sig ett ögonblick för att suga näring. Här är det undersidan av vingen som syns.



Här syns den från ovansidan. Den är ganska liten, ca 25 mm bredd över vingarna.



Fjärilar är minst lika intresserant. Mer kommer.

Kommentarer
Postat av: Ronnie

Hej Hans!

Tittar bara in i förbifarten, som jag gör då och då för att det är trevligt att läsa dina små betraktelser och betrakta dina fina bilder. Skådandet för min/vår del är ganska måttligt så här sommartid, vi avvaktar höststräcken... En resa till Slovenien på försommaren bjöd inte heller på några märkligheter, men steglits, hämpling, forsärla, tornfalk, svartmes och liknande men med ett plus för svart rödstärt som var vanlig i Kranska Gora.

Njut ditt otium!

Ronnie

2008-08-01 @ 00:05:27
Postat av: Hans

Hej Ronnie!

Kul att höra från dig. Jo, jag njuter i fulla drag och ser t o m fram emot att börja skolan igen om en dryg vecka trots att närmiljön här erbjuder ständigt nya studieobjekt. Hälsa din fru!



Mvh Hans

2008-08-03 @ 00:23:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback