Jag bloggar - alltså är jag till

Jag fick en julklapp som jag inte riktigt har tagit i anspråk. Men nu plockade jag fram den, Bevingat. Hur har jag lyckats klara mig utan att dagligen bläddra i denna vittra pocket, tjock nog att rymma tre à fyra vanliga diton - om man undantar Stieg Larsson och Dick Harrysson förstås. Men ca 1000 sidor ska det ju vara om det ska bli någon mening. Jag försökte hitta ordet blogga i Projekt Runebergs upplaga med det fanns ju givetvis ingenting mellan Blodtörst och Blom. Men att blogga är ju att tänka, bara det att man skriver ner sina tankar

I Bevingat fanns inte heller ordet blogg. Det får nog gå ett tag innan det blir bevingat. Jag får hålla utkik efter senare upplagor. Denna var tryckt 2007. Där fanns "Låt 100 blommor blomma", Maos berömda citat från 1956 och som bidrog till att tanken tillfälligt släpptes fri - bara för att man senare skulle kunna kväsa de friaste andarna. Kanske Bodtörst och Blom ändå går att koppla samman.
Boken om Mao Zedong finns f.ö på rea via Ad Libris.

Morris utflykt sista skånedagen renderade honom en adresslapp på kopplet. Att ingen kommit på det tidigare?! Utflykten gjorde honom säkert gott - att få roa sig på egen hand en hel dag! Hur ofta står han inte i min dörröppning med sitt mjukdjur mellan tänderna och skrapar med tassen. - Kom ut och lek med mig! Usch, jag får så dåligt samvete.

Om man klipper honom lite mer regelbundet borde han må bättre. Tvåmånaderspälsen är tjock och gör honom illa när han springer och flämtar i värmen. Nästa vecka ska bli 30 grader varm, sa meteorologen. Så nu har jag inhandlat en mer professionell klippmaskin för att kunna befria honom från överhettningens risk och samtidigt spara en femhundring då och då. Ja, må han leva! Här i ett förklarat ögomnblick med lillmatte.



Livet går tillbaka i sina vanliga gängor, dvs. det är svårt att få så mycket gjort. Lilias vindflöjel har i alla fall blivit. Nu är det snart dags för golvet i Friggeboden. Men istället har vi haft kärkomna besök och imorgon ska vi till Särö vid lunchtid.

Vadarna är i farten. Vid Morups tånge virvlar kärrsnäppor och större strandpipare i luften med inslag av spovsnäppor.drillsnäppor och kustsnäppor - för att bara nämna några. Här en vacker myrspov.





Att fästingar är en plåga visste vi. Men även fåglar kan drabbas. Det fick denna lilla rödstjärthanne erfara.


Det troligaste är att det är en som kläckts i år.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback