Rödhuvad dykand

Ja, så var det en ny fågel av det mer sällsynta slaget som dykt upp ur havet. Rödhuvad dykand är en tvåstjärning raritet, dvs den brukar uppträda någon eller några få fånger per år. Nu är den synlig strax söder om Tylösand i Halmstad.

När vi kom dit hade regnblandad snö förenat sig med den hårda vinden. Jag var beredd att sätta mig i bilen genast men Klas Göran är enveten och tur var väl det. Den skulle finnas i Långenäsviken med det röda dasset.  Vi letade och regnet svepte fram över oss. KG hade lämnat handskar i sin bil, vi delade på mina.- Det gick. Så plötsligt kom det en andfågel flygande och slog sig ned i strandkanten, inte särskilt långt bort. Samtidigt  upphörde regnet för en liten stund. Det var den eftertraktade anden, av allt att döma en adult hona (med reservation för att jag läser in för mycket i skära näbbfläckar etc)

image627

Inte långt därefter kom ytterligare fyra skådare och det intressanta samtal utbröt som ofta uppkommer när några likasinnade resonerar.

Jag kunde konstatera att autofokus fungerade utmärkt med min nya konverter tillsammans med 300/ bl -objektivet, tack vare de tre tejpade stiften.

image628

Sista helgen av ett sportlov är snart till ända. Vart tog det vägen? Kramaktiga försök att rätta ytterligare ett större antal arbeten misslyckades. Nå, det går snart över. När väl terminen har kuggat igång har man glömt alla sovmorgnar och långa härliga hundpromenader. Morris är förresten alldels nyklippt, något som verkar ha gett honom oanade krafter. Tänk om jag bleve lika pigg varje gång jag drar av mig kalufsen med hjälp av hundtrimmern! Och Emily har tentat för första gången idag och det hade gått bra. Det finns egentligen ingen anledning att beklaga sig så här inför andra söndagen i fastan.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback