Hjulen snurrar igen

Ett sommarlov tog slut - men sommaren är inte slut även om det har stått spön i backen. Men regnen kommer och går och stundtals är det riktigt drägligt.

Nu har det varit
kaspisk trut i Glommens hamn igen. Mikael Nords bilder har alltid något extra att berätta. Och så får man chansen att träna ögat för att så småningen kunna skilja på unga måsar och trutar. Malling Olsens bok om vitfågel ingår numer också i arsenalen. Massor av bilder och Hans Larssons skickligt utformade planscher över måsfåglar i olika dräkter och åldrar får vägleda. För mig känns det som om nästa nivå i fågelskådandet väntar - även om det är långt dit.

Under tiden får jag nöja mig med de enklare arterna som är lättare att känna igen.

En ung större strandpipare ingick i den större grupp av lite äldre diton och kärrsnäppor. Vadarna gjorde snabba ruscher lågt över vattenytan och tog snabbt mark och letade ätbarheter - för att strax därpå göra några ytterligare turer.

Just den här kvällen hade sol och moln skapat oförglömliga mönster över oss i fågelskådarkursen. Jag minns vår amerikanske släkting, som när han såg en himmel av det är slaget, upprepade "There is a message for you ..." Jag är säker på att han tänkte på skapelsens Herre.



En kärrsnäppa och en större strandpipare begrundar aftonsolen. De kan ha lämnat midnatssolens ishavskuster och beger sig nu söderut för att hamna i medelhavsområdet. En småskrake har klivit upp på en sten för att putsa sina fjädrar. Mer och mer blir känt om fåglars signalsystem, deras navigeringskonst är häpnadsveckande och förmågan att överleva även i svåra tider imponerar.

En av de mest intressanta böckerna är Staffan Ulvstrands Fågelliv, som jag fick av David och Johanna i julklapp. Jag har inte läst ut den ännu - det är alltid bra att avsmaka dessa kunskapsrika sidor i måttlig fart, gömma och begrunda.

Att vara pensionär och samtidigt jobba har sina poänger. Att undervisa tre dar i veckan är alldeles lagom och samtidigt får jag fortsätta att göra det jag gillar bäst. Det är värt en stunds begrundan bara det.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback